en värmande soppa i kylan kanske skulle smaka?

Här är receptet på en smarrig och god soppa. Receptet är för fyra personer ungefär.

2 dl röda linser
1 gul lök
1 purjolök
2 potatisar
2 grönsaksbuljongtärningar
1 liter vatten
5 msk ajvar relish
2 msk tomatketchup
ca ½ tsk torkad timjan
olivolja till stekning
svartpeppar, salt och torkad chili

Såhär gör du
1. Skölj linserna väl. Skala och hacka löken. Ansa, skölj och strimla purjolöken. Skala och tärna potatisen.
2. Fräs lök, purjo och potatis i några minuter i olja i en rymlig kastrull. Bäst är en 5 l gryta.
3. Tillsätt linserna. Smula ner buljongen och häll över vattnet. Rör ner ajvar relish och ketchup. Lägg i timjan. Krydda med ca 1-2 krm nymalen svartpeppar och lite torkad chili (till mina 5 l soppa tog jag en smulad chilifrukt så ta bara lite, lite, lite!).
4. Låt soppan koka under lock tills potatisen är färdig. Idag tog det kanske 20-25 min för min soppa att bli klar.
5. Servera soppan med en klick creme fraiche i och något gott bröd.

TIPS! Du kan toppa soppan med lite knaperstekt bacon. Det ger en god sälta.

Nu ville jag ha min soppa lite "bitig" med hela bitar potatis. Men gillar du din soppa slät så är det bara att mixa den med en stavmixer eller i en matberedare (ja, mamma... Efter söndag kommer du att kunna mixa den i din nya blender!). Då kanske du behöver spä ut soppan med lite mer vatten om den känns för lös.


Smaklig spis!


Kommentarer
Postat av: M

åh vad gott det låter.

2009-12-21 @ 00:35:01
URL: http://marrwie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0