Hej mitt vinterland! Nu är du här.

Ska det för första gången på väldigt länge bli en vit jul? Kanske... Med tanke på att det, såhär tre dagar innan självaste julafton, är vitt ute så måste jag säga att det ju ser lovande ut! Åh så härligt det skulle vara. :)

Mitt sug efter en skinkmacka blir bara större och större! En grov brödskiva med en rejäl bit julskinka och ett tjockt lager stark senap... Åh så gott! Det blir ju inte mycket bättre av att jag är vrålhungrig. Men jag får snällt vänta till onsdag kväll! Och oj så mycket skinka jag ska äta då. :)

Såhär i kylan är det otroligt gott med soppa! Hemgjord gulaschsoppa är en av mina favoriter och kanske är det just det du blir sugen på att äta ikväll? Här är receptet.


ca 300 g nötkött av högrev
2 gula lökar
margarin eller olja till stekning
2 vitlöksklyftor
1 tsk paprikapulver
1,5 tsk torkad mejram
2,5 tsk kummin, mald eller stött
1 tsk cayennepeppar
1,5 burk krossade tomater (ca 300 g)
minst 4 dl vatten
2 st köttbuljongtärningar
2 st gröna paprikor
ca 5 st potatisar
salt och peppar
en nypa socker


Såhär gör du:
Tärna köttet i ca 2x2 cm stora bitar och bryn dem i en panna med margarin så att de får fin färg.

Ta en gryta och fräs pressad vitlök och övriga kryddor i lite margarin eller olja. Se till så att de inte bränner! Häll i krossade tomater, rör om och häll på vatten så att det täcker köttet. Tärna löken och lägg i. Tillsätt buljongtärningarna och låt allt puttra i minst 1 timme. Häll i mer vatten om det skulle behövas.

Skala och tärna potatisen i lika stora bitar som köttet. Kärna ur och tärna paprikan. Lägg i både paprika och potatis i grytan och låt koka i ca 30 min eller tills potatisen känns mjuk. Smaka av med salt, peppar och en nypa socker.

Servera i en sopptallrik med en klick matlagningsyoghurt och en bit god bröd. Idag köpte jag en väldigt god tomatciabatta, men det funkar med vilket bröd som helst.

TIPS! Om du inte är förtjust i starkare mat kan du minska mängden cayennepeppar.

Det är jättegott med en iskall öl till den här maträtten.

SMAKLIG MÅLTID!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0