Hur klantig kan jag bli egentligen? Jag bara undrar.

Åh vad jag fryser! Sitter med raggsocker under en filt med en kopp skållhett te! Klantiga Rebecca gjorde en jättetabbe i dag... Hon hoppade på vagnen mot stan för att kolla på en ny mobil. När hon nästan var inne i stan upptäckte hon att något saknades i väskan. Nycklarna hem! Så minns hon att nycklarna trillade ur väskan i morse på jobbet så hon la dem löst i skåpet. Ja... Och där blev de såklart liggande. Det var bara att snällt sätta sig på vagnen tillbaka ut till jobbet och sen stå i 20 minuter och vänta på bussen i snöyran. ISKALL nu! Menmen. Jag får skylla mig själv.

Ikväll blir det ingen matlagning för min del eftersom jag kom hem så sent och måste ägna kvällen åt att packa. Eller ja... Det går ju ganska snabbt, men jag orkade helt enkelt inte laga mat. Men du ska inte oroa dig. :) Jag har en gammal klassiker och favorit som ett ess i bakfickan. En god och kryddstark böngryta. Kan det smaka? Här är receptet i alla fall. :)


ca 300 g köttfärs
margarin till stekning
1 stor gul lök
2 burkar krossade tomater (smaksatt eller naturell)
1 burk vita bönor i tomatsås
1 burk kidneybönor
1 röd chili
1½ tsk spiskummin
2 vitlöksklyftor
1-2 msk saft från citron
salt och peppar

tortillachips

Såhär gör du:
Grovhacka löken och finhacka chilin. Fräs köttfärsen i margarin i en stor gryta. När den fått lite färg blandar du i löken och chilin. Låt fräsa och pressa sedan i vitlöken och tillsätt spiskummin. Häll över krossade tomater och bönor. Pressa i citronen och låt koka i ca 10 min. Smaksätt med salt och peppar. Servera grytan med tortillachips och en sallad.

TIPS! Vill du ha grytan starkade kan du ta i mer chili.

Idag använde jag tortillachips med ostsmak, men du kan självklart välja chili eller saltade också. Du kan också välja att ha en bit bröd till om du hellre vill det. 

Du kan servera grytan med ris om du vill ha den ännu mer matig. Jag tycker dock att det är mer än tillräckligt med bönorna, som mättar bra.

SMAKLIG MÅLTID!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0