jultomten kom tidigt i år. :)

Nu på morgonen har vi haft lite glöggmys på jobbet. Glögg och min smarriga jultårta som bara blir godare för var dag som går. Mysigt såhär innan jul att mysa lite! Och tomten kom tidigt. :) För en liten julklapp fick jag. Självklart öppnade jag och i vår väntar ett besök på underbara Hagabadet! Tackar. :)

Här kommer än en gång receptet på jultårta. Och kom ihåg! Ta ut den INNAN den är helt klar. Den ska vara kladdig och god.


JULTÅRTA - 1 st
150 g smör
2,5 dl strösocker
3-4 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
2 ägg
1,5 dl vetemjöl

Glasyr
75 g mjukt smör
2,5 dl florsocker
3 msk starkvinsglögg
1 dl kakao

Såhär gör du:
Sätt ugnen på 150 grader. Smält smöret. Blanda ihop ägg och socker. Sikta ner mjölet och kakaon och blanda till sist ner det smälta smöret. Häll smeten i en smörad och bröad springform (form med avtagbara kanter). Ställ in mitt i ugnen och låt grädda tills den börja sätta sig. Det är viktigt att kakan inte sätter sig helt. Den ska vara lite kladdig!

Låt kakan svalna och lägg upp den på ett tårtfat.

Vispa ihop glasyren med en elvisp så att den blir slät och fin. Bred den på tårtan och låt stå svalt. Garnera med lite silverkulor.

TIPS! Om du vill ha en lite högre tårta kan du baka två bottnar och lägga glasyr mellan dem. 

LYCKA TILL MED BAKET!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0