En röd liten söt soppa

Jag älskar kokta, färska rödbetor! Allra godast är de om man bara skivar dem, lägger dem på en tallrik och toppar med chevré eller fårfeta, lite flytande honung och rostade solrosfrön. Lite flingsalt på det och du har en otroligt smaskig förrätt eller lunchsallad!

Förra helgen bestämde jag mig för att testa en annan rätt med rödbetor. Det fick bli en röd, söt rödbetssoppa. Och den blev verkligen härligt djupröd och söt i smaken. Jag toppade den såklart med smulad fårfetaost, solrosfrön och lite, lite flytande honung. Det var väldigt gott och jag tycker att du borde testa det! Men... Ja, här finns det ett men. Jag tycker ändå att rödbetan gör sig allra bäst skivad på en tallrik med fårfeta, honung, solrosfrön och flingsalt på.


RÖDBETSSOPPA

4 - 6 portioner

ca 700 g färska rödbetor

2 morötter

1 gul lök

1 fänkål

1,4 l vatten

3 buljongtärningar

1 - 2 vitlöksklyftor

nymalen svartpeppar

 

Tillbehör

getost eller grekisk fårfetaost

rostade solroskärnor

honung

bröd

 

Såhär gör du
Skala och dela rödbetorna, morötterna och löken i tärningar. Skölj och dela fänkålen i bitar. Krossa och dela vitlöksklyftan. Häll i vattnet i en stor kastrull och låt koka upp. Tillsätt buljongtärningarna och grönsakerna. Låt koka tills allt är mjukt.

Mixa soppan med stavmixer eller i en matberedare. Soppan ska bli jämn. Häll tillbaka i gryta och smaka av med salt och nymald svartpeppar.

Servera soppan med getost eller fetaost, solroskärnor och lite honung. Till det ett gott bröd!

SMAKLIG SPIS!

  


Kommentarer
Postat av: M

en söt tjej som lagar god mat....är det drömmen?

2010-04-25 @ 12:20:11
Postat av: charlotta

wow, det ser gott ut! jag åt ofta rödbetssoppa när jag bodde i NY, men det har blivit dåligt med det sedan jag flyttade tillbaka till sverige.

2010-04-25 @ 19:00:56
URL: http://www.bagelsochblabar.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0