Äntligen fredag. Ska ladda mina batterier big time!

4,5 timmars jobb sen är det helg. Ska bli skönt att få ladda batterierna! Helgen inleds med en dejt med Kalmartjejerna. Me like!

Sex månader... Trots att allt känns jättebra och att jag mår bra så får jag ändå lite ont i hjärtat och känner mig lite ledsen när jag tänker på det. På vad som hände, hur det hände, hur jag mådde och kände och hur tungt allt var. Hur långt jag än har kommit och hur bra jag än mår så känner jag mig ändå sorgsen idag. Väldigt.

Du ska få ett recept på några godsaker som du antingen kan laga i liten mängd (som i receptet) och ha som middag. Eller så kan du använda rätterna som buffémat! Det är jättesmidiga saker att laga och jag har bjudit på det när jag hade inflyttningsfest för ett par år sen och på min födelsedag förra året. Vi var 40 respektive 20 personer på tillställningarna. Maten är smidig att förbereda och går att göra för en bra penning. Hoppas att det ska smaka!



Fransk potatissallad - 4 portioner
ca 600 gram potatis
1 rödlök
2 msk vitvinsvinäger
4 msk olivolja
1 msk dijonsenap
1 vitlöksklyfta
salt och vitpeppar
3 msk hackad persilja
3 msk hackad dill
2 msk kapris

Såhär gör du:
Skala och koka potatisen. Låt svalna och skär i tärningar. Hacka eller skiva löken och blanda ihop med potatisen. Blanda ihop vinäger, olja, pressad vitlök, senap, salt och peppar. Häll över potatisröran. Blanda i persilja, dill och kapris. Servera antingen ljummen eller kall.

TIPS! Det är gott att blanda i grönsaker i potatissalladen. Till exempel morot, paprika, körsbärstomater eller rucola.

Du kan smula eller tärna i fetaost. Det blir supergott!

Potatissalladen är perfekt att ta med på picnicen eller ha till sommarens grillade kött/fisk/kyckling.





Färskost
1 l filmjölk
3 dl gräddfil

½ burk soltorkade tomater
basilika
salt
eller annan valfri smaksättning

Såhär gör du:
Ta en durkslag och sätt den över en skål. Lägg i en ren kökshandduk i durkslagen. Värm filmjölk och gräddfil i en kastrull. När blandningen har blivit 40-50 grader varm häller du den i kökshandduken. Låt stå i ca 4 h så att all vätska får rinna av. Blanda i finstrimlad soltorkad tomat och basilika. Servera med ett gott, nybakat bröd.

TIPS! Det är även gott att ha finhackade oliver i.





KYCKLINGSPETT
ca 1 kg kycklingfiléer

2 msk röd curry (ta lite extra om du vill ha det starkare)
2 msk soja
2 msk olja (ej oliv)

blötlagda grillspett av trä

Såhär gör du:
Skär kycklingen i långsmala bitar. Trä på spetten. Blanda ihop marinaden och pensla på kycklingen. Stek i ugnen, stekpanna eller på grillen tills de är klara. Pensla ev med mer marinad. Spetten funkar såväl varma som kalla!




Mangocurrysås
2,5 dl turkisk yoghurt/matlagningsyoghurt
1 dl mango chutney
1-2 msk curry

Såhär gör du:
Blanda ihop ingredienserna till såsen och servera.





SMAKLIG SPIS!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0