Du kanske ska ta och bjuda på en riktig söndagsmiddag?

Så var det fredag. Den här veckan har ruuuuusat iväg! Både bra och dåligt. :) Bra för att det är ett bevis på att det har varit en bra och rolig vecka, dåligt för tiden liksom bara springer ifrån mig!

Vad händer då denna helg? Ikväll ska jag göra cheesecakes inför imorgon. De var tydligen populära. :) Jobb imorgon, lite träning, kolla kamera och så middag och melodifestival med Mariorna. Ska försöka komma ihåg att ta kort på maten vi lagar och lägga upp receptet.

Förra året gjorde jag en maträtt som jag aldrig hade gjort innan, men som är en riktigt klassisk husmanskosträtt. Kålpudding! Och oj så gott det blev! Jag var aldrig riktigt förtjust i kålpudding som barn. Kanske var det för att jag förknippade rätten med den där gråa, konstiga varianten som jag fick i skolan?! Förmodligen. :) Min kålpudding blev hur som haver supersmaskig. Du ska därför få receptet på den. Så varför inte ställa till med en riktig söndagsmiddag i helgen?

Jag tänkte lägga ut ett restaurangtips ikväll också. En av mina favoriter - Sjöbaren. De har världens godaste fiskgratäng (vi får väl se vad jag säger efter lördag)! GÅ DIT!

Men nu kålpudding. Hoppas att det ska smaka! :)


Kålpuddig - 4-6 portioner
ca 400 - 500 g köttfärs (igår blev det blandfärs)
1 - 1,5 kg vitkål
1 gul lök
salt
peppar
ca 5 msk sirap
1 dl vatten
smör eller margarin till stekning


TILLBEHÖR
kokad potatis
kokade ärtor
lingonsylt


SÅS
sky från kålpuddingen
3 msk grädde
soja
svartpeppar
1-2 msk kalvfond
1 msk gelé
maizenaredning eller vanlig redning (vatten+vetemjöl)


Såhär gör du:
Sätt ugnen på 175 grader och ta fram en ugnssäker form. Strimla vitkålen och löken och stek i lite smör i en stekpanna. Kålen och löken ska bli lite mjuk, men inte brännas. Salta och peppra. Ringa över hälften av sirapen och rör runt. Ta bort pannan från värmen.

Blanda ihop köttfärs, salt och peppar. 

Lägg vitkål i bottnen på den ugnssäkra formen. Varva sedan köttfärs och vitkål precis som när du gör lasagne. Avsluta med vitkål. Ringla den sista sirapen över vitkålen och ställ in formen i ugnen. Där ska den stå i ca 40 - 45 min. 

När kålpuddingen har ca 10 min kvar häller du på 1 dl vatten. Låt stå i ca 5 min innan du försiktigt häller av vätskan i en gryta. Denna sky ska användas till sås. Rör i alla ingredienser till såsen och värm upp. Red av såsen så att den blir lagom tjock.

Ta fram kålpuddingen och skär upp i bitar. Servera med såsen, potatisen och övriga tillbehör.

TIPS! Lingonsylt är ett måste till kålpudding! Andra tillbehör som är goda är saltgurka, vanlig grönsallad, kokta grönsaker osv.

SMAKLIG MÅLTID!


                                    


Kommentarer
Postat av: mamma

Visst är det gott ! Jag slängde ihop 3 st tvåpersonerspuddingar ( långt ord )härom veckan. Perfekt att plocka fram från frysen och bara fixa en god sås till !

2010-02-05 @ 13:37:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0