Vem kom på den briljanta idén? Va?! Jag?!

Så var tisdagens arbetsdag snart gjord. Jag är superdupertrött och vill bara sätta mig ner. Men icke sa nicke. För någon smart människa har fått för sig att jag ska träna ett 75 minuter långt jympa/stationspass. Ehhhhh?! Hur tänkte du då? Va?! Har JAG sagt att jag ska gå på det? Japp... Tyvärr är det väl så att jag sa till mig själv i morse att det är dags att träna idag. *suckar* jaja... När jag kommer hem och har duschat, ätit och satt mig i soffan lär jag vara nöjd med mig själv. :)

Träning betyder ingen matlagning (återigen - tack mig själv för att jag har matlådor i frysen), men som vanligt ska du inte gå receptlös... :) Hoppas att det ska smaka med apelsinkyckling med chili!

Apelsinkyckling med chili

3 eller 4 kycklingfiléer (beroende på storleken)
smör till stekning
salt och peppar

Sås

½ apelsin (rivet skal och saft)

½ lime (rivet skal och saft)

1 burk creme fraiche

½ - 1 msk kycklingfond

½ tsk soja

½ msk flytande honung

½ - 1 tsk sambal oelek

 

Ris kokat enligt anvisningen (gärna med en buljongtärning i vattnet)

 

Såhär gör du
Dela kycklingfiléerna i mindre bitar och stek dem i smör i en stekpanna. Krydda med salt och peppar. Ta upp kycklingen och vispa ner såsingredienserna i pannan. Låt koka upp. Lägg ner kycklingen igen och låt puttra tills de är klara. Servera med ris och en god sallad.

TIPS! Var försiktig med limen och apelsinen i början. Ta lite i taget och smaka av. Det får inte bli för kraftig citrussmak.

 

Rulla citrusfrukterna mot köksbänken innan du delar och pressar ur saften. På så sätt får du ut mer juice och det blir lättare att pressa. Se bilden nedan,

 

    



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0