Det har börjat gro ett litet frö i mitt inre.

Måndag igen. Ikväll är det medlemskväll på Stadium som gäller. Jag tänkte inhandla lite mer träningskläder och då passar ju lite rabatt alldeles utmärkt. :)

Jag är så enormt trött idag! Det gick helt enkelt inte att sova igår utan jag låg i min säng och funderade. Ett litet frö började gro inom mig. Ett litet, litet frö långt inne i mitt inre. Längtan.

Hembakat bröd är bland det godaste som finns! Jag är ingen brödmänniska, men just hembakat och framförallt NYBAKAT bröd är såååå gott! Jag har ett supergott recept på tekakor som du ska få av mig.

Grova tekakor - 12-15 stycken
100 g smält smör eller margarin
4 dl mjölk
1 paket jäst
2 msk socker eller sirap
0,5 tsk salt
4 dl grahamsmjöl
5 - 7 dl vetemjöl


Såhär gör du
Blanda det smälta margarinet med mjölken. Värm så att degvätskan är 37 grader. Blanda vätskan tillsammans med jästen i en bunke eller degmaskin. Tillsätt socker/sirap och salt.  Blanda sedan i mjölet. Ta inte allt på en gång utan börja med hälften och tillsätt mer fram tills degen släpper från kanterna och känns bra i konsistensen. Låt jäsa i 10-15 minuter. Dela degen i ca 12 delar, rulla till en bulle och tryck sedan ut den till en rund kaka. De ska vara ca 12 cm i diameter och inte allt för tjocka. Nagga dem med en gaffel och låt jäsa i 10-15 minuter till.

Grädda i 8 minuter i 250 grader och låt svalna på ett galler. Servera dem ljumna med smör och ost.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0