Har hittat en varm kramkompis att krypa nära på kvällen!

Idag var det minsann snöyra utanför fönstret. Bara att dra upp luvan och traska ut i skiten. Jag är så trött på snön, vintern och kylan! Och ja! Jag vet att det hade kunnat vara värre. Det hade till exempel kunnat spöregna ute. Visst det är sant. Men nu är det så att jag inte gillar vintern. Jag älskar sol och värme! Det ger mig energi! Och av någon anledning (som jag tror att många känner till) så har mycket av sommarens lagrade energi gått åt i höst och vinter. Nu känner jag att energin är på väg att sina!

Jag har ju ett kylproblem hemma. Eller rättare sagt värmeproblem. Som jag skrev igår så har jag så in i nordens kallt i mitt sovrum. Men igår hittade jag en ny, varm och go kramkompis att krypa nära innan jag ska sova! Han är alldeles perfekt i mina ögon! Han är liten och blå. Nu kanske du undrar - Vad är det för kille hon har hittat? Blå? Liten? Va? Men det är ju ingen kille utan min nya varmvattenflaska! Efter träningen igår fyllde jag honom med varmt vatten och la i sängen. Sen fick han snällt ligga där och invänta mig. Så när jag la mig för att läsa... Ja då la jag honom riktigt nära och oj så varmt och skönt det blev!




Jag blev plötsligt så sugen på picnic! Jag ÄLSKAR picnic! Nu kanske inte vädret är det bästa för det just idag, men vinterpicnic är riktigt mysigt. Det var jag på förra vintern. Packa en korg med massa varm choklad, goda mackor och nybakta bullar och åk till en fin plats (jag älskar vatten så havet är mitt favvoställe). Ta på dig en mössa och varma kläder. Sittunderlag är också att rekommendera. Supermysigt!

Om du inte vill det så kan innepicnic också funka. :) Gör en picnic och lägg ut en filt på golvet hemma. Det har jag också testat en sommar när regnet beslöt sig för att komma just när picnicen var nerpackad.

Ett gott, matigt bröd är bra att ha i picnickorgen. Huslig som jag är så bakar jag såklart mitt picnicbröd själv (oftast i alla fall). Här är receptet på ett underbart gott bröd där du liksom har allt i ett! Bröd och pålägg. Smart va?

Rebeccas fyllda picnicbröd
15 g färsk jäst
3 dl ljummet vatten
2 msk olivolja
1 msk honung
1 msk flingsalt
2 ½ dl durumvetemjöl (funkar med vanligt vetemjöl också)
4 d vetemjöl

200 g skivad mozzarellaost
200 g lufttorkad skinka
1 näve kärnfria oliver
2 tomater - utan kärnor och delad i bitar
färsk eller fryst basilika
lite riven parmesan
salt och nymalen svartpeppar


Gör såhär:
Rör ut jästen i det ljumma vattnet tillsammans med honung, salt och olja. Antingen gör du det i en bunke eller så använder du en degmaskin. Blanda i mjölet allt eftersom tills det blir en deg. Låt jäsa i ca 30 min.

Knåda degen på ett bakbord och tryck ut till en rektangel som är cirka en centimeter tjock. Kavla inte för då trycker du ut luften i degen!

Lägg på fyllningen över degen och krydda med salt, peppar och basilika. Pensla den yttersta kanten av degen med vatten och rulla ihop den till en rulle. Forma till en krans.

Sätt ugnen på 250 grader. Lägg kransen på en plåt med bakplåtspapper, mjöla brödet och jäs under bakduk i cirka 30 minuter.

Ställ in plåten i ugnen i mitten av ugnen och sänk värmen till 200 grader. Grädda brödet i 20-25 minuter och låt det svalna på ett galler.


TIPS! Du kan självklart variera fyllningen i brödet. Jag har testat att använda vanlig skinka och riven ost och det var mycket gott! Sen kan jag tänka mig att getost är gott att ha på, liksom fetaost. Salami likaså.

Brödet är gott när det är alldeles nybakat, men jag rekommenderar inte att frysa det för att sedan tina upp och äta. Jag har testat och det blev lite degigt och blött då.

Antingen kan du äta brödet som en egen måltid eller som ett tilltugg. Det funkar också på en buffé på exempelvis en student eller födelsedagsmiddag.

Jag har använt vanligt vetemjöl när jag gör det här brödet och det blir mycket gott!

SMAKLIG MÅLTID!

                                                        


Kommentarer
Postat av: Therese

Trodde det var Myssmurfen du menade...

2010-01-27 @ 11:38:12
URL: http://tessilagos.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0