I dagens lunchlåda gömmer sig (trumvirvel tack!)...

Jag har lite träningsvärk idag alltså... Första träningen på typ fyra veckor. Men alltså... Jag vet inte vad jag ska göra med styrketräningen nu när favoritskivstångspasset inte finns på schemat längre. Funderar på att skippa skivstången helt och i stället gymma. Inte för att det egentligen inte är så mycket roligare, men på något sätt går det lättare än att gå på ett mindre bra skivstångspass. På torsdag är det i alla fall dags att ta tag i spinningen igen. Medelspinning. Hoppsan hejsan så jobbigt. Menmen... Det är ju bra ledare så visst ska jag fixa det?

I dagens lilla lunchlåda gömmer sig något riktigt smaskigt! Eller ja... Kanske ingen kulinarisk upplevelse, men en riktigt god basrätt som jag blir så otroligt sugen på ibland! Köttbullar och stuvade makaroner! Åh så gott. :) Här är receptet:

Köttbullar
500 g nötfärs
1 st ägg
1-2 tsk dijonsenap
2-3 msk kalvfond
1 st finhackad gul lök
ev 1 tsk salt
1 tsk vitpeppar

Såhär gör du:
Blanda ihop färs, lök, fond, ägg, senap, peppar och ev salt (provstek en liten bit utan salt och smaka på den biten. Smaksätt ev med mer salt och peppar). Se till att allt blandar sig ordentligt. Det är lättast att använda händerna. Rulla smeten till ca 25 st köttbullar. Stek köttbullarna i en varm stekpanna med smör i. Lägg inte i för många i taget för då blir de mer kokta än stekta. Köttbullarna ska bli genomstekta och få fin färg.


Stuvade makaroner
5 dl makaroner
1 liter mjölk
0,5 tsk salt
malen vitpeppar
ev. riven muskotnöt

Använd en kastrull med tjock botten eller en kastrull i teflon för att minska risken att det bränner fast i botten. Koka upp mjölken och tillsätt salt och makaroner. Detta ska nu stå och koka på svag värme i 25 minuter så att makaronerna blir riktigt mjuka. Se till att du rör om några gånger så att det inte bränner fast i botten. Om du vill ha ytterligare smak kan du tillsätta lite peppar eller riven muskotnöt under tiden det kokar.


TIPS! Många har ströbröd och mjölk i sina köttbullar, men jag tycker att det blir mycket godare utan! Anledningen till att man tar ströbröd och mjölk (som får svälla innan det blandas med övriga ingredienser) är att spä ut köttfärsen. Tänk bara på att kolla så ingen av dina gäster är glutenintolerant (min syster är det så det är ännu en anledning till att jag inte tar det)!

Min mamma testade att göra liknande köttbullar i veckan, men hon tog stark senap och kycklingfond. Det var också gott.

Du kan steka köttbullarna så att de får en fin yta och sen lägga dem i en ugnssäker form och låta de gå klart i ugnen.

Använd vanliga makaroner i stället för snabbmakaroner. Det blir mycket godare så!

Rivna morötter är otroligt gott till denna rätt!

Smaklig spis!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0