Lite bak såhär en iskall och mörk tisdag?

17:40
En styck klassisk varmvattenflaska inhandlad. Den ska få värma upp min säng ikväll innan jag kryper ner. Kan inte frysa så när jag ska sova! Funkar inte.

Snart danspass!


15:59
Det är såååå kallt tycker jag! Fryser typ konstant och jag hade nog kunnat ha 10 lager kläder på mig och ändå hade jag frusit. Inatt var värsta natten någonsin! Då sov jag i långa tights, långarmad tjock tröja och sockar. Över mig hade jag ett fluffigt duntäcke och en fleecefilt. Hjälpte det? Sådär faktiskt. Jag skakade ändå av kyla. Menmen. Jag har fått höra att fröken Vår snoozar. SLUTA med det säger jag!

Idag blir det danspass efter jobbet och det ska bli roligt! Det var längesen nu. Jag börjar få igång rutinen på träning. Tre pass i veckan (ja förutom förra veckan då det blev två pass plus promenad)! Punkt slut! Inga ursäkter!

Så vad ska jag bjuda dig på för recept idag då? Det blir bakning gånger två - piroger och chokladtårta. Hoppas att det ska smaka!


Texmexpiroger
Deg
1 paket jäst
50 g smör eller margarin
3,75 dl mjölk
1,25 dl vatten
2 tsk socker
2 tsk salt
5 dl grahamsmjöl
7 dl vetemjöl


Fyllning
ca 500 g köttfärs (idag nötfärs)
1 paprika
1 gul lök
1 burk kidneybönor
0,5 dl chilisås
2 torkade chilifrukter
ca 2 tsk spiskummin
2 stora vitlöksklyftor
1 tsk soja
2 msk grädde
1 tsk socker
salt och peppar
1 msk smör


Såhär gör du:
Smält smöret och häll i vatten och mjölk. Värm till 37 grader. Smula jästen i en bunke eller degmaskin och häll över degvätskan. Rör tills jästen har smält och tillsätt sedan socker, salt och det mesta av mjölet. När det blivit en jämn och lagom fast deg så låter du den jäsa under bakduk i ca 30 minuter.

Under tiden gör du köttfärsfyllningen. Fräs färsen i en panna med margarin. Tillsätt hackad lök och tärnad paprika. Pressa i vitlöken, smula i den torkade chilin och tillsätt spiskumminen. Häll över soja och chilisås och låt puttra ihop. Smaksätt med salt, peppar och socker. Tillsätt till sist kidneybönorna,

Ta den färdigjästa degen. Dela i mindre bitar och kavla ut till runda, tunna plattor. Lägg fyllning på ena halva, vik över och knip ihop kanterna så att det blir tätt. Lägg på en plåt och låt jäsa i ca 10 minuter. Pensla med uppvispat ägg och grädda i 15 minuter i ugnen på 200 grader. Pirogerna ska få en fin gyllenbrun färg.

Servera nygräddade med en god sallad.

TIPS! Du kan fylla pirogerna med kyckling, ost och skinka och andra goda tillbehör. Tacoköttfärs, salsa och ost kan jag också tänka mig bli gott.

Du kan göra ljusa piroger genom att byta ut grahamsmjölet mot vetemjöl.

Piroger är bra att göra många av och stoppa in i frysen. Bara att ta fram och värma i micron! Perfekt lunch eller middag!



Maffig chokladtårta med peanutbutter frosting
200 g smör
3 dl ljust muscovadosocker
1 dl ljus sirap
4 st ägg
5 dl vetemjöl
1.5 dl kakao av god kvalitet
3 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 nypa salt
3 dl mjölk
200 g mörk kvalitetschoklad 70%
smör till formen

Peanutbutter frosting (till 1 tårta):
1.5 dl mjukt jordnötssmör
8 dl florsocker
1 dl kakao av god kvalitet
2 tsk vaniljsocker
300 g Philadelphiaost
2 msk varmt kaffe
Saltade jordnötter, pistagenötter, pekannötter, cashewnötter och hasselnötter till garnering
Röda cocktailbär, silverkulor eller guld non-stop till dekoration

Såhär gör du:

1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Vispa smör, muscovadosocker och sirap krämigt.

3. Separera äggen och rör ner gulorna i smörkrämen.

4. Blanda vetemjöl, kakao, bakpulver, vaniljsocker och salt.

5. Vänd försiktigt ner mjölken och de torra ingredienserna i äggsmeten.

6. Smält chokladen i ett vattenbad och vänd försiktigt ner den i smeten.

7. Vispa vitorna till ett hårt skum och vänd ner dem i smeten.

8. Fördela smeten i 3 smörade 24 cm i diameters kakformar med löstagbar botten. Se till att smeten bredes ut jämt över formen.

9. Grädda i mitten av ugnen, i cirka 15 minuter. Låt svalna och lossa försiktigt från formarna.

10. Peanutbutter frosting: Rör försiktigt ihop alla ingredienser.

11. Låt sedan frostingen stelna till lite i kyl eller frys.

12. Varva botten med frosting och avsluta med att bre på frosting på och runt tårtan och garnera med nötter och bär.


TIPS! Om du tycker att tårtan bli lite för mastig kan du ju minska ner och bara göra t ex två lager.

Det är viktigt att formarna är max 24 cm i diameter om du vill få en riktigt hög och fin tårta. Det går givetvis bra med 26 cm i diameter men tårtan blir lägre och ger ett plattare intryck.

Har du inte 3 teflonformar kan man grädda bottnarna i omgångar istället. Så gjorde jag!

Tänk på att smeten blir jämt fördelad.

Jag valde att ha jordnötter och silverkulor som garnering på min tårta.

Tårtan är otroligt god redan första dagen, men efter en dag eller två blir den otroligt god! Då har bottnarna kladdat ihop sig ordentligt med frostingen. *mumma*

Känn med en sticka så att bottnarna inte är för kladdiga eller fasta. Tänk på att kakorna sätter sig lite när de svalnar så låt de inte bli för bakade! 

SMAKLIGT MÅLTID!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0