Nej jag har inte hakat upp mig. Hakat upp mig. Hakat upp mig.

Sitter med vattenflaskan i högsta hugg och lägger in journaler i datorn. Ett evighetsjobb som snart är över! Jag är i januari och har bara en tredjedel av månaden kvar. Sen är jag klar!! Ja, jag vet att januari är första månaden på året, men av någon anledning så började vi med december och jobbade oss igenom alla lådor åt det hållet i stället.

Varför har jag få vattenflaskan i högsta hugg? Jo. Jag ska på spinning ikväll! Åh så roligt det ska blir. Nej, jag är inte knäpp... Det ska bli roligt! Jobbigt: JA. Roligt: JA!

Jag har fortfarande inget internet och kan inte lägga ut mycket till recept. Men jag vill återigen lyfta fram ett recept på bröd som jag fullkomligen ÄLSKAR! Du kanske tycker att jag tjatar, men då får du tycka det. :)

Jag är verkligen ingen brödmänniska och väljer hellre gröt eller fil och müsli till frukost om jag får välja. Brödet får mer än gärna stanna kvar i brödlådan! MEN! Detta frukt- och nötbröd som jag har bakat ganska många gånger nu... Jag kan inte få nog! Så otroligt gott! Har precis ätit två skivor med skinka på för att grunda inför träningen. Såååååå gott! Har du inte testat det så tycker jag att du ska göra det! Du kommer att bli lika fast som jag!

Här är receptet för två limpor.

Rebeccas nöt- och fruktbröd (med lite inspiration från Ernst)
7 dl vetemjöl
3 dl grahamsmjöl
2 dl grovt rågmjöl
2 tsk bikarbonat
2 tsk salt
4 tsk brödkryddor
2 dl mörk sirap
1 l naturell yoghurt
1, 5 dl torkade aprikoser, strimlade
2 dl hela hasselnötter
1 dl solrosfrön
1 dl pumpafrön

2-3 msk smält smör eller lika mycket olja
krossade linfrön

Lite solros- och pumpafrön

Såhär gör du:
Sätt ugnen på 200 grader. Pensla två brödformar med det smälta smöret eller olja och bröda med krossade linfrön.

Blanda ihop de olika mjölsorterna, salt, bikarbonat och brödkryddor. Blanda i nötter, frön och strimlade aprikoser. Rör sedan i sirap och naturell yoghurt så att det blir en jämn smet. Häll smeten i brödformarna. Jämna till ytan och strö över lite solros- och pumpafrön.

Ställ in i ugnen och låt grädda i ca 60 min. Sänk sedan värmen till 175 grader och låt grädda i ytterligare 30-45 min. Ta sedan ut brödet, stjälp upp det på ett galler och låt svalna. Ät brödet med ett gott pålägg!

TIPS! Det här brödet är väldigt smidigt om du inte vill ha massa moment som det blir när du bakar vanligt bröd. Då ska degen jäsa i olika omgångar. Här ska det i stället stå längre inne i ugnen, men då kan du ju göra annat under tiden. :)

Brödet går att variera lite som du vill. Du kan välja att ha i andra nötter som valnötter, paranötter, cashewnötter eller sötmandel. Russin, torkade plommon och hela linfrön funkar också bra. Så testa lite olika varianter. :) Hittar du något som är extra gott får du gärna skriva en kommentar på vad du la i ditt bröd!

Jag valde att bröda formen med krossade linfrön. Du kan också ta pumpa- och/eller solrosfrön, havregryn eller sesamfrön. Ta det du gillar!

En stor fördel med sånt här bikarbonatbröd är att det håller sig färskt och gott längre än vanligt jästbröd. Om du ska frysa in det så skiva upp det och lägg i påsar.

Brödet är perfekt att ta med som present när du ska på middag! Antingen färdigbakat i en snygg kökshandduk eller bakduk. Eller så köper du en snygg burk (ex Slom från IKEA) och lägger in de torra ingredienserna, aprikoserna och nötterna i där. Sen skriver du receptet på en snygg lapp och fäster på burken.


LYCKA TILL MED BAKET!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0