Två smarriga klassiker för det kommande veckoslutet.

Jag vet inte vad som har hänt med mig. Idag är jag alldeles orkes- och energilös. Det känns som att jag liksom inte är helt vaken utan går i en slags dimma. Är det åldern? Eller är det måndagens huvudskada? För huvudet är fortfarande rejält ömt och jag har ont. Jag känner ingen lust för något annat än att lägga mig ner och sova. Jättejobbigt! Menmen...

Jag kom nyss på att jag ju har massa recept att lägga ut till dig! På min gamla blogg har jag en hel del recept som jag skulle kunna lägga över hit. Så nu ska du få två goda recept inför det kommande veckoslutet. Kanske den ena rätten imorgon och den andra på fredag?

Chili- och böngryta

ca 300 g köttfärs
margarin till stekning
1 stor gul lök
2 burkar krossade tomater (smaksatta eller vanliga)
1 burk vita bönor i tomatsås
1 burk kidneybönor
1 röd chili
1½ tsk spiskummin
2 vitlöksklyftor
1-2 msk saft från citron
salt och peppar

tortillachips

Såhär gör du:
Grovhacka löken och finhacka chilin. Fräs köttfärsen i margarin i en stor gryta. När den fått lite färg blandar du i löken och chilin. Låt fräsa och pressa sedan i vitlöken och tillsätt spiskummin. Häll över krossade tomater och bönor. Pressa i citronen och låt koka i ca 10 min. Smaksätt med salt och peppar. Servera grytan med tortillachips och en sallad.

TIPS! Vill du ha grytan starkade kan du ta i mer chili.

Idag använde jag tortillachips med ostsmak, men du kan självklart välja chili eller saltade också. Du kan också välja att ha en bit bröd till om du hellre vill det. 

Du kan servera grytan med ris om du vill ha den ännu mer matig. Jag tycker dock att det är mer än tillräckligt med bönorna, som mättar bra.




Fondue (en riktig gammal klassiker!)

ca 800 gr kött (idag rostbiff och skinkstek)
2,5 buljongtärning
1 l vatten
2 msk tomatpuré

4 bakpotatisar (alternativt 8 större vanliga potatisar)
1 påse grillchips

Dipp 1
2 ½ dl gräddfil
ca 1 dl mango chutney
1-2 msk curry

Dipp 2
2 ½ dl gräddfil
2 msk majonnäs
1-2 vitlöksklyftor
salt och peppar

Såhär gör du
Skär ett kryss i potatisen och hacka lätt med en gaffel. Sätt in i micron och kör på högsta effekt tills potatisen är mjuk. Med större vanliga potatisar tar detta ca 10 min.

Skär köttet i mindre bitar och lägg på ett fat.

Koka upp vattnet och tillsätt tomatpuré och buljong.

Blanda ihop dipperna och låt stå och dra en stund.

Häll buljongen i en fonduegryta och sätt köttet på gafflarna. Sänk ner i den varma buljongen. Servera köttet till de bakade potatisarna, chipsen, dipperna och en god sallad.

TIPS! Fläskfilé och entrecote funkar också bra.

Det går också att byta ut buljongen mot olja. Det går snabbare med olja, men buljongen är nyttigare och ger köttet mer smak.

Du kan också göra andra dippsåser såsom pepparsås.

Fondue är en trevlig sällskapsrätt som du kan bjuda på om du vill sitta riktigt länge och äta med nära och kära.

  

 

SMAKLIG SPIS!


Kommentarer
Postat av: Sabina

Du är min husgud! Vad skulle jag göra utan dina små tips och braiga maträtter?! Önskar bara att vi bodde lite närmre varandra. Skulle vara en himla bra kombo tror jag:)

2010-01-20 @ 15:20:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0