En sagolik brownie med en touch av Irland

Förra veckan lagade jag en supergod trerätters middag till mina föräldrar. Jag tänkte att du skulle få recepten på rätterna med start imorgon. En rätt varje dag fram till helgen. Så ladda för att bjuda på trerätters i helgen! :)

Men nu ett annat smarrigt recept. När jag hälsade på mamma och pappa i början av sommaren gjorde jag en sagolikt god efterrätt en av kvällarna! Receptet hittade jag på Kalasgott-Jennies blogg och eftersom mina föräldrar gillar Irish coffee så var jag tvungen att baka dessa till dem. Tack Jennie för ett otroligt smaskigt recept! Jag har ökat mängden av vissa ingredienser gentemot originalreceptet.


IRISH COFFEE BROWNIES
ca 12 st

120g smör
120g mörk choklad
3 msk kallt starkt kaffe
3 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
3 dl vetemjöl
2 msk kakao
1 krm salt

Whiskeytryffel
3/4 dl vispgrädde
5 msk whiskey
200g finhackad mjölkchoklad
1 nypa flingsalt

Till servering
lättvispad grädde
farinsocker
färska jordgubbar

Såhär gör du
Smält smöret och den mörka chokladen över vattenbad. Rör i kaffet, sockret, vaniljsockret och äggen. Sikta i mjölet, saltet och kakaon och vänd ihop till en jämn smet. Klicka ut smeten i 12 lite större muffinsformar. Grädda i mitten av ugnen i 175 grader, ca 8 - 10 minuter.

Whiskeytryffel
Koka upp grädden och vispa i whiskey, choklad och flingsalt. Vispa tryffeln slät och fördela över browniesarna. Förvara browniesarna i kylen.

När du ska servera browniesen toppar du med lättvispad grädde, lite farinsocker och jordgubbar.

 


LYCKA TILL MED BAKET!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0