En riktigt god nostalgirätt på tallriken

När jag flyttade hemifrån för sisådär 10 år sedan (herregud är det så längesen?!) så fick jag receptet på en otroligt god rätt av min då nyfunna kära vän Sandra. Det var ett enkelt recept där grillad kyckling var basen. Detta var perfekt eftersom jag bodde på ynka 20 kvadratmeter (eller strax därunder) med två halvdana kokplattor, ingen ordentligt köksbänk och ett utrymme som knappt får kallas för kök... Då köpte jag kycklingen färdig, tärnade lite paprika och hällde över den goda såsen och så skjuts in i min pyttelilla bänkugn som stod på kylskåpet. Enkelt och jättegott!

Så för ett par dagar sen så kom jag helt plötsligt att tänka på den där goda rätten och undrade om det skulle vara lika gott idag? Självklart bestämde jag mig för att exprimentera ihop maträtten för det där receptet har försvunnit någonstans i alla flyttar. Som tur är har jag ibland superminne och jag kom därför ihåg ingredienserna. Men den här gången gjorde jag det lite kryddigare, bytte ut den grillade kycklingen mot filéer och lade till lite salta jordnötter. Här är min nostalgirätt från den pyttepyttepyttelilla lägenheten som under fyra års tid var mitt hem. Jag hoppas att det ska smaka!

MANGOCHUTNEYKYCKLING
4 portioner

600 - 800 g kycklingfilé beroende på hur hungriga gäster du har
1 paprika i valfri färg
1 dl jordnötter
lite smör till stekning
salt och peppar

2,5 dl grädde
6 msk mango chutney
2 msk fond
2 tsk sambal
2 msk curry

4 potioner ris kokat enligt anvisningen på paketet

jordnötter och ev lite mango chutney till serveringen

Såhär gör du
Sätt ugnen på 225 grader. Skiva kycklingen och bryn i smör i en stekpanna. Salta och peppra lite. När kycklingbitarna har fått lite färg lägger du dem i en ugnssäker form. De behöver inte vara genomstekta! Strö över paprikan och jordnötterna.

Vispa ihop såsingredienserna i en skål och smaka av. Häll såsen över kycklingen och ställ in i ugnen i ca 15 minuter eller tills kycklingen är klar. Servera med ris, lite jordnötter och en god sallad.


TIPS! Du kan såklart använda färdiggrillad kyckling om du vill! Köp då en hel grillad kyckling i butik och rensa den. Tärna köttet i lagom stora bitar och lägg direkt i den ugnssäkra formen. I övrigt gör du likadant som ovan.

Back in the days testade jag att ha i ananasbitar och/eller bananskivor. Detta gav en god smak till rätten och det är något du kan testa om du vill.

 


SMAKLIG SPIS!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0