Den klassiska och alltid lika goda kokoskakan

Första kakan som jag bakade denna soliga fredagkväll är en klassisk kokoskaka med lite svag smak av citron och som sen är doppad i choklad! Jättegott och superenkelt. :) Bara att röra ihop, låta stå en liten stund, klicka ut, grädda och doppa i choklad.

KLASSISKA KOKOSKAKAN MED CHOKLADDOPP

ca 15 stora eller 30 små

50 g smör (funkar även med margarin, men smör blir godare!)

2 st ägg

1 dl strösocker

200 g (eller 5 - 6 dl) kokosflingor

rivet ska från ½ citron

 

mörk eller ljus choklad att doppa kakorna i

 

Såhär gör du
Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret. Rör ihop socker och ägg i en skål. Blanda i kokos, rivet citronskal och smöret. Låt stå och svälla i ca 10 minuter. Klicka ut smeten till små toppar på en plåt som är täckt med bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen. Om du har gjort stora toppar gräddar du dem i ca 15 min, små gräddas i ca 10 min.

 

Låt kakorna svalna något. Smält under tiden mörk eller ljus choklad i vattenbad och doppa nedre delen av kokostopparna i chokladen. Ställ tillbaka på plåten och låt stelna.

 

 

Lycka till med baket!


Kommentarer
Postat av: Daniella - BakeCake

Jag fullkomligt älskar kakor som det är kokos i! Och dom där verkar helt makalöst goda! Måste testas! Ha det jätte bra! Kram Daniella - BakeCake

2010-06-05 @ 16:55:27
URL: http://bakecake.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0