Halv grek plus turk - Restaurangen utan skylt

Så var jag då hemkommen från Stockholm! Sicken härlig helg! Kroppen och sinnet är piggare, plånboken otroligt mycket mer tom och garderoben ganska mycket mer välfylld. Mittengrejen kanske inte är det allra roligaste, men vad fanken! Jag lever bara en gång och då vill jag leva snyggt! :)

Under vår Stockholmsvistelse åt vi otroligt god middag på två restauranger och jag ska självklart tipsa om båda två. Jag börjar med restaurangen där vi åt lördagens middag...


HALV GREK PLUS TURK
Adress: Jungfrugatan 33 (Östermalm. Där Jungfrugatan korsar Tyskbagargatan)
Typ av mat: Grekisk/turkiskt med meze (dvs smårätter) av alla dess slag
Pris: Från 40 kr (marinerade oliver) och upp till 99 kr (grillad oxfilé) per rätt. Vi tog in åtta rätter och en flaska vin och betalade strax över 800 kr för tre personer.


Miljön:

Halv grek plus turk ligger inte direkt längs någon restaurangtät gata utan på en liten tvärgata som vi får använda gps för att hitta (kan ju också bero på dåligt lokalsinne...). Det är lätt att missa restaurangen eftersom det inte sitter någon skylt utanför som visar att det är här vi ska gå in. Det känns som en restaurang som man liksom inte bara "springer på".

När vi väl kommer innanför dörrarna möts vi av en mysig och mörk miljö. Väggarna är turkosa och bruna och det känns nästan lite mystiskt, men samtidigt hemtrevligt! Vi visas till vårt bord och öppnar menyn som är full av spännande smårätter, sk meze, i både kall och varm skepnad. Det finns massor att välja mellan - röror, sallader, kött, vegetariskt, fisk... Något för alla helt enkelt.


Maten:
Servitrisen berättar att det är lagom med ungefär tre rätter per person och att en rätt är anpassad för två personer (vi fick ex två fårostscigarrer när vi tog den rätten). Hon berättar också att det inte är några problem om vi vill beställa en och en halv portion av något så att det räcker till oss alla tre. Vi börjar kika på vad vi vill ha. Valet faller till slut på en salig blandning saker - hummus, tzatsiki, fänkålsrisotto, sötstarka kamben, sallad med färska rödbetor, fetaost, balsamico och pinjenötter, fårostcigarrer...

När maten kommer in är det så att det vattnas i munnen. Det ser helt sagolikt gott ut och allt serveras ur små fina skålar. Rörorna är dekorerade med ätbara blommor som ger en extra lite piff på det hela.

Med lite av varje rätt på tallriken är det dags att provsmaka och smaklökarna blir definitivt INTE besvikna! Det är verkligen jättegott och vällagat och det är knappt att jag vill sluta äta trots att magen är mätt både på längden och tvären.


Omdöme:
Jag gillade verkligen Halv grek plus turk! Det är en mysig och trevlig restaurang med stora valmöjligheter på menyn. Det finns en salig blandning av rätter som är antingen varma eller kalla.

Personligen gillar jag det här med meze och tapas väldigt mycket! Det är ett väldigt sällskapligt sätt att äta middag tycker jag. Just att du sitter och plockar lite av varje och kan dela upplevelsen av alla smaker med ditt sällskap. Ett stort plus är ju att du också får smaka massa olika rätter!

Att Halv grek plus turk kör enbart på meze är bra, men vågat. De har inga "hela" rätter på sin meny utan kör mexe rakt igenom. Jag gillar när restauranger kör på ett bestämt spår och håller fast sig vid det! Och det går ju faktiskt att kombinera ihop sin egna lilla huvudrätt om man inte vill dela skålar med sitt middagssällskap.

Bemötandet på restaurangen är bra. Vi får snabbt svar på våra frågor om hur vi bör beställa och får allt presenterat när de små skålarna kommer in. Vi behöver inte ens fylla på våra vinglas själva för så fort de börjar bli lite halvtomma är de där och fyller på. Service!


Kommer jag att gå dit igen?
Jag kan starkt rekommendera dig att gå till Halv grek plus turk om du är i Stockholm! Speciellt om du, liksom jag, gillar medelhavsköket och meze. Det finns massa olika rätter att välja på och maten är vällagad. Stort plus för uppmärksam och serviceinriktad personal.

Jag kommer definitivt att gå till Halv grek plus turk igen nästa gång jag är i Stockholm!


   



  





Kommentarer
Postat av: mamma

Tänk så gott !!!! Varför åt vi inte mer ??

Tack för en underbar helg.

2010-03-09 @ 13:55:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0