Jag har satt en ny en - Stig-Helmer

När jag bakade surdegsbröd för ett par veckor sen blev det så otroligt gott! Brödet blev superlyckat och jag har en limpa kvar i frysen. Men en limpa räcker ju inte långt när man får besök och så. Därför satte jag en ny surdeg i morse som jag ska bara till påskhelgen. Stig-Helmer heter han och jag har blandat vetemjöl och grovt rågmjöl. Av honom ska det bli både limpor och frallor (hoppas jag). Jag slog till och gjorde dubbel sats direkt så kan jag spara en del av honom i kylen för framtida bak. Jag hann inte ta något kort på honom, men jag lovar att göra det ikväll.

SURDEGEN STIG-HELMER - GRUNDEN
3 dl ljummet vatten
1 dl grovt rågmjöl
1 dl vetemjöl
3 tsk flytande honung

Såhär gör du

Ta en skål och fyll med hett vatten. Låt stå tills skålen är lite småvarm. Häll sedan ut vattnet.

 

Blanda ihop ljummet vatten med honung i den varma skålen och rör i mjölet. Rör så att det blir en jämn smet. Sätt plastfolie över skålen, stick några hål i plasten och låt stå på en ganska varm plats.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0