Välkommen in i mitt liv - HJÖRDIS!

Sitter och väntar på att min gröt ska bli klar i micron. Det blir alldeles för sen kvällsmat ikväll! Men så blir det efter ett tufft pass spinning och en kvällspromenix.

Ikväll har jag fått en ny gäst i mitt hem. Hjördis har flyttat in! Vem är då Hjördis? Jo, det är min nya surdeg. Klas-Göran gick det ju åt pipsvängen med (länkar inte ens till de inläggen...) och nu tar jag nya tag med Hjördis. Fortfarande råg, men enligt ett annat recept och jag har en bättre känsla i magen. Själva blandningen känns mer rätt i konsistens och hon ser fin ut i bunken. Så på söndag får hon bli bröd. :)

Om du vill starta din surdeg parallellt med mig så ska du göra följande ikväll:

Ta en bunke eller glasskål och fyll med hett vatten. Låt stå en liten stund och häll sedan ut vattnet. Häll i 1,5 dl fingervarmt vatten i den varma skålen. Tillsätt 1 tsk honung och rör tills honungen har löst sig. Blanda sedan i 1,5 dl rågmjöl och sätt över plastfolie över skålen. Stick försiktigt några hål i plasten. Låt stå över natten.

Imorgon bitti gör vi nästa steg så håll utkik! :)


Hjördis dag 1. Fråga mig inte varför jag väljer lite halvfula namn... Jag bara döper degen till det namn som liksom känns rätt i magen när jag gör den. :)

Kommentarer
Postat av: mamma

Jag hade en gammal fröken som hoppade in extra när fröken va sjuk på lågstadiet. Hon helle Hjördis, rött läppstif och hatt :) Ser henne guppa runt i din degbunke....

2010-03-19 @ 07:14:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0