Årets första rabarberkräm

När jag var liten älskade jag rabarber! På somrarna brukade jag plocka en i trädgården hemma. Sen fick jag en liten kopp med strösocker av mamma och så satt jag på trappen utanför huset och doppade rabarben i sockret för att den inte skulle vara så sur att äta. Det var såklart surt ändå, men det struntade jag i!

Jag älskade när mamma bakade rabarberpaj eller kokade rabarbersaft! Det var liksom sommar!

Tyvärr har jag ingen egen trädgård med mina egna rabarberplantor. Om jag hade haft det hade jag kokat, saftat och bakat så det stod härliga till! När sommaren kommer ska jag åka hem och länsa mammas och pappas rabarberland och ta med mig hem till Göteborg. 

Tills vidare får jag nöja mig med att köpa några rabarber i fruktdisken i mataffären. Inte riktigt samma känsla, men jag kan i alla fall äta goda saker med rabarber. Idag kokade jag en smaskig och syrlig rabarberkräm med lite äpple i. Enkelt, gott och det smakar sommar! Testa vettja!

MIN RABARBERKRÄM
ca 4 - 5 portioner

3 rejäla rabarber (ca 450 g)
1 grönt, surt äpple
4 dl vatten
knappt 1 dl råsocker
3 msk potatismjöl + lite vatten

Såhär gör du
Skölj och dela rabarberna i småbitar. Skala, kärna ur och tärna äpplet. Koka upp vatten och råsocker i en kastrull och lägg sedan i frukten. Låt koka under lock tills frukten har kokat sönder. Idag tog det knappt 10 min.

Ta av grytan från plattan. Rör ihop potatismjöl med lite vatten och rör i redningen i krämen. Ställ tillbaka på plattan och låt koka upp.

Låt krämen svalna eller kallna och servera den med kall mjölk.

Tips! Uteslut äpplet om du inte vill ha det!

Gör kräm på jordgubb och rabarber. Det är en god kombination.

Om du vill kan du gröpa ut och stoppa ner en vaniljstång i krämen när du kokar den. En hel kanelstång kan också ge god smak!

Det funkar såklart med vanligt strösocker i krämen också!

Om du vill ha en lite surare kräm tar du mindre socker. Min kräm blev syrlig utan att det liksom drar i hela käken av surhet. Självklart kan du göra den sötare genom att tillsätta mer socker också!

LYCKA TILL MED KRÄMEN!


  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0