Nyttigare nyhet i snackshyllan. Jag testar!

Jag gillar chips. När jag väl äter chips, vilket inte är sådär jätteofta, så råkar jag alltid äta några chipsbitar för mycket och tycker mest att det är äckligt när jag ställer i från mig skålen. Med sin fetthalt på strax över 30% blir det lite för flottigt för min smak!

Så idag när jag var inne i en matbutik på lunchen såg jag en nyhet i snackshyllan som jag bara var tvungen att köpa med mig hem för smakprov. OLW har kommit med ett nyttigare chips. I stället för att fritera potatisen så sprayar de på ett tunt lager solrosolja och ugnsbakar de chipsen. På så sätt har de fått ner fetthalten till ynka 7,5%! Det är ju inte i närheten lika mycket som 34%. Chipsen finns i två smaker - sourcream/sweet chili och klassikern sourcream/onion. En påse av den sistnämnda fick följa med mig hem.

I vanliga fall är jag lite tveksam till såna här "lätt"-produkter. För allt som oftast är de inte lika bra som originalet. Det känns att något saknas och smaken blir inte i närheten lika god. Jag menar... Alla som har jämfört skillnaden mellan t ex småkakor bakade på margarin contra smör, potatisgratäng gjord på vispgrädde gentemot matlagningsgrädde eller bullar bakade med äkta smör i stället för margarin... Ja, ni vet vad jag pratar om! Det som ska vara "nyttigare" är inte på långa vägar lika gott!

Hur smakar det då? Väldigt bra tycker jag! Jag blir glatt överraskad av chipsen. De är krispiga, men på ett helt annat sätt än vanliga chips. De här har en torrare krispighet och den där flottigheten finns inte. Formen på chipsen ser lite oregelbunden ut så det är nästan så att jag får en home made-känsla. Smaken är inte riktigt densamma som vanliga sourcream & onion-chips, men jag kan tänka mig att det ligger i att chipset innehåller betydligt mindre fett. Men den mildare smaken gör ingenting! Det blir bara godare i min mening!

Jag tänker helt klart köpa de här chipsen igen för de både smakar och känns fräschare och nyttigare än vanliga chips! Så testa dem!


 

Kommentarer
Postat av: Daniella - BakeCake

Oj så gott det ser ut! Ha en jätte skön helg! Kram Daniella - BakeCake

2010-05-21 @ 20:39:54
URL: http://bakecake.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0