En turbopasta helt i min smak!

Jag kände för att äta en riktigt god och enkel pastarätt ikväll så det fick bli just det. Jag gillar röd pesto! Det är i min mening mycket godare än den gröna. I vanliga fall brukar jag köpa färdig pesto eftersom jag tycker att den är god, men så ikväll ville jag göra något annat. Jag ville göra min egna röda pesto till min pastarätt!

Röd pesto innehåller soltorkade tomater i stället för basilika. I "riktig" pesto ska det egentligen vara pinjenötter, men jag valde att använda solroskärnor i stället! Det är ett superbra tips till dig som ska göra pesto till en nötallergiker. :)

Så... Här är receptet på min turbosnabba pasta.

RÖD PESTOPASTA
ca 4 portioner

4 st vårlökar
1/3 burk (en 280g burk) marinerade, soltorkade tomater
salt och peppar
2 dl grädde
2 dl pastavatten
3 - 5 msk röd pesto (se recept nedan)

Röd pesto
2/3 burk marinerade soltorkade tomater
1,5 dl solroskärnor
2 vitlöksklyftor
ca 10 färska basilikablad
1 dl riven parmesan
1 - 1,5 dl olivolja
salt

spagetti
riven parmesan

Såhär gör du
Kör solroskärnorna i en mixer så att de blir malda. Det gör inget om det är lite bitar kvar. Mixa i de soltorkade tomaterna och basilikan. Pressa i vitlöksklyftorna och mixa i det och parmesan. Tillsätt sedan lite olja i taget samtidigt som du mixar. Tillsätt så mycket olja som det behövs tills du får en bra konsistens!

Strimla vårlöken och fräs i lite smör i en panna. Häll i grädden och rör i peston. Låt koka ihop till en sås. Tillsätt strimlade soltorkade tomater och smaka av med salt, svartpeppar och ev mer pesto.

Blanda ihop såsen med nykokt spagetti och servera direkt med riven parmesan på toppen.

Tips! Du kan såklart använda färdig pesto också!

Om du vill ha en icke-vegetarisk rätt kan du steka lite strimlad kycklingfilé i pannan innan du blandar i löken. Ett annat alternativ är att knapersteka bacon och strö över.

Du kan använda t ex valnötter, chashewnötter, pinjenötter eller någon annan nöt i stället för solroskärnorna.

Testa att byta ut osten mot en annan stark ost som västerbottenost.

Det är gott att göra rucolapesto och göra den här rätten. Då gör du likadant, men byter ut de soltorkade tomaterna i peston mot ca 100 g rucola.

SMAKLIG MÅLTID!


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0