Hemmagjort, grovt sesamknäcke

För ett par veckor sen fick jag för mig att testa baka eget knäckebröd och när jag får för mig saker... Ja, då gör jag allt som oftast det! Det blev ett lite grövre sesamknäckebröd med kumminsmak. Inte helt fel kan jag meddela. :) Hoppas att det ska smaka!


SESAMKNÄCKE MED SMAK AV KUMMIN
ca 40 - 50 st

½ paket torrjäst (25g)
2 dl vatten (ungefär 40 grader varmt)
50 g rumsvarmt smör eller 0,5 dl flytande margarin
1,5 tsk salt
1,5 msk mörk sirap
1 - 1,5 tsk kummin
2 msk sesamfrön
1 msk krossade linfrön
2 dl grovt rågmjöl
4 dl vetemjöl special

Såhär gör du
Häll i vattnet, tärnat smör eller flytande margarin, kummin, sirap och torrjästen uppblandad i lite vetemjöl i en degmaskin. Kör igång den så att ingredienserna blandas. Blanda sedan i rågmjölet, sesamfröna, linfröna och nästan allt vetemjöl. Kör degen i ca 10 min och blanda sedan i saltet och ev mer mjöl. Degen ska vara lite kletig så ta inte för mycket mjöl!

Häll över lite mjöl och låt degen jäsa under bakduk i ett dragfritt rum i ca 45 min.

Sätt ugnen på 250 grader. Häll upp degen på ett mjölat bakbord och dela den på två. Kavla ut degbitarna till rektangulära, mycket tunna kakor. Ha rejält med mjöl på bakbordet så att de lossnar från bakbordet! Lägg upp kakorna på varsin bakplåtsbeklädd plåt. Nagga degen ordentligt med en gaffel och skär eller sporra sedan degen i så stora knäckebröd som du vill ha. Jag valde att göra mina ganska små, men du kan såklart göra färre och större.

Grädda bröden i mitten av ugnen i ca 5-8 min tills de har fått fin färg. Bryt isär bitarna och lägg dem på ett galler och låt dem kallna och torka. Förvara knäckebröden torrt!

Tips! Du kan såklart använda annat mjöl om du vill. Testa graham, fint rågmjöl eller kör bara på vetemjöl.

Om du inte gillar kummin kan du byta ut mot någon annan brödkrydda. Det finnt färdigmalda brödkryddor att köpa i påse.

Byt ut fröna till några andra frön som du gillar!

Det är viktigt att du lägger över knäckebröden på just ett galler för då torkar dem bäst.

Knäckebröden är en perfekt gå bort-present! Stapla några knäckebröd på varandra, knyt ihop dem med ett fint tygband och slå in i celofan. Eller så kan du lägga dem i en fin plåtburk! Garanterat uppskattat!!

LYCKA TILL MED BAKET!


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0