Ibland får storasyster Rebecca rycka in...

Min fina lillasysteryster är glutenallergiker och det har hon varit så länge jag kan minnas. Eller ja... Jag kommer ihåg hur hon var precis innan hon fick provsvaren på att hon var glutenintolerant. Hon var liten, blek och hade uppsvullen mage. Hon åt mest riskakor och kräm (visst var det så mamma?) och det blev några turer till sjukhuset för provtagningar innan de kom fram till att det var just gluten hon inte tålde. De där tripperna till sjukhuset gillade jag för övrigt eftersom de hade ett sånt där låtsaskök med grytor, stekpannor, ugn, plattor och massa grönsaker, köttbitar och frukter i plats. Det gillade jag att leka med. :)

Hur som haver... Min systers glutenintolerans gör att hon inte kan äta saker som vi "normala" tar som självklart att kunna äta. Jag menar... Visst är det en självklarhet för dig att gå in på ett fik och beställa en god bulle eller kaka? Eller att kunna plocka vad du vill ur lösgodishyllorna utan först läsa noggrant på innehållsförteckningen? Ellr kunna köpa nybakat bröd på ett bageri? Bara en så simpel sak som att beställa på restaurang blir lite mer omständligt för en med en matallergi!

Jag vet själv vad jag hade saknat som glutenallergiker... All god fika på caféerna, att kunna gå ut och äta och välja vad jag vill från menyn oavsett om det är en god pastarätt eller en kötträtt, att kunna äta godissnören och remmar, sötlakrits och salmiakbalkar, att gå till ett bageri en söndagsmorgon och köpa nybakade frallor osv. Det är bara att inse... Jag skulle aldrig klara det!

Men det gör min kära syster och hon klarar det alldeles utmärkt! Hon har levt med det så länge hon själv kan minnas (antar jag) och har fått anpassa sitt liv och sin kost efter det. Kanske inte alltid så kul, men en nödvändighet för att hon ska må bra.

När jag för några dagar sedan läste min systers blogg och ett inlägg som hon hade skrivit om mjuka tortillabröd till tacosen... Sådana tål hon inte, men mamma har beställt åtta små ynkliga tortillabröd för 50 kronor (PLUS en huuuutlös frakt)!!! Allt för att Amanda ska få äta tacos med mjuka bröd. När jag läste detta... Ja, då kände jag att jag var tvungen att rycka in! Storsyster Rebecca har därför ställt sig och gjort glutenfria tortillabröd till lilla Amanda (som ju faktiskt inte är så himlans liten längre) så att hon ska kunna äta tacos i mjuka bröd utan att behöva betala en hel förmögenhet! Dessa tortillabröd är nu på väg hem till henne och jag hoppas att du ska gilla dem!

Det var faktiskt ganska så enkelt att göra de här bröden! De går att frysa in också så passa på att göra en stor laddning om du ändå gör. För det är ungefär lika tråkigt som att steka pannkakor! :) Men... Det får det vara värt om jag kan göra systeryster glad. :) Hoppas att du gillar dem Amanda! Hojta så gör jag fler. :) Här är receptet!

HEMBAKADE GLUTENFRIA TORTILLABRÖD
ca 12 st

7 dl glutenfri mjölmix
1 tsk salt
1 tsk bakpulver
1 msk olja
2 dl vatten

Såhär gör du
Blanda samman mjöl, salt och bakpulver i en bunke. Tillsätt olja och så mycket vatten som du behöver för att få en lagom fast deg.

Dela upp degen i 12 jämnstora delar. Täck dem med plastfolie så att de inte torkar. Kavla ut varje del på ett lätt mjölat bakbord till en rund kaka, ca 18 - 20 cm i diameter. Lägg kakorna på varandra med mjöl emellan så att de inte fastnar i varandra. Täck med plast så att de inte torkar.

Grädda kakorna i en upphettad, torr stekpanna. Grädda dem ca ½ min på varje sida tills de har fått fin färg. Det är ungefär som att steka pannkakor.

Lägg kakorna på varandra i en hög och täck med aluminiumfolie så att de håller sig mjuka.

TIPS! Om du vill ha lite mer "majsiga" tortillas kan du byta ut en del av mjölmixen mot majsmjöl som ju också är glutenfritt. Eller om du vill ha grövre... Ja, då tar du lite grov glutenfri mjölmix i också!

 

Anpassa mängden vatten allt eftersom! Det kan variera lite från gång till gång.

 

Du kan såklart byta ut den glutenfria mixen mot vetemjöl!

 
Nej.... De är kanske inte de allra rundaste tortillabrödet du har skådat, men jag äger ingen kavel...

LYCKA TILL!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0