Chokladfrossa!

Nu under augusti så har Kalasgott temat choklad i månadens matutmaning. Jag som älskar choklad ska såklart vara med och tävla! Att priset bland annat är en glassmaskin gör ju det hela mycket mer spännande eftersom jag sååååå gärna skulle vilja ha just en glassmaskin!

Så i fredags när vännerna skulle komma på lite grillmys bakade jag en av mina absoluta favorittårtor - kladdig chokladtårta med fudgetopping. Oj vad god den är (om jag får säga jag själv...)! Så... Här är receptet och så håller jag tummarna på att jag kan kamma hem segern!


KLADDIG CHOKLADTÅRTA MED FUDGETOPPING
1 tårta

125 g smör eller margarin
1 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
3 dl strösocker
2 ägg
2 dl vetemjöl
2 msk kallt, starkt kaffe
en nypa salt

Fudgetopping
1,5 dl vispgrädde
1,5 dl strösocker
100 g mörk choklad (70 %)
2 msk ljus sirap
75 g rumstempererat smör

Till servering
Lättvispad grädde och bär


Såhär gör du
Sätt ugnen på 175 grader. Smöra och bröda en springform (form med avtagbara kanter). Om du har en form i teflon räcker det ofta att du penslar med lite smält smör.

Smält smöret och låt det svalna. Rör ihop ägg och socker i en bunke. Sikta i mjöl, vaniljsocker och kakao. Rör ihop till en smet och tillsätt smöret och en nypa salt. Bred ut smeten (som kan tyckas vara lite "hård", men det är sån den ska vara!) i formen och grädda i nedre delen av ugnen i 10 - 12 min. Kakan ska vara väldigt kladdig så var inte rädd för att ta ut den när den känns lite lös. Den ska mest stanna till.

Ta ut kakan och låt den svalna.

Under tiden gör du fudgetoppingen. Blanda grädde, socker, sirap och choklad i en kastrull. Låt koka under omrörning några minuter till en tjock och blank smet. Ta kastrullen från plattan och rör i smöret. Häll smeten på chokladbotten och låt kakan kallna. Ställ den sedan i kylen i några timmar så den får stelna till ordentligt.

Ta fram kakan en liten stund innan servering. Servera den med lite lättvispad grädde och bär.


TIPS! Som jag skrev tidigare är det viktigt att du vågar ta ut kakan i tid.

Du kan limemarinera bären genom att blanda frysta, tinade bär eller färska bär med lite socker och rivet limeskal. Rör om så att sockret smälter.

Du kan också servera kakan med glass.

Gillar du inte kaffe? Du kan såklart hoppa över kaffet, men kakan smakar inte särskilt mycket kaffe. Det ger mest en god brytning mot chokladen som gör att smakerna kommer fram ännu mer!




SMAKLIG FIKA!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0