En vårig bärpaj är aldrig fel!

Åh så underbart det är med sol och vår! Det pirrar i hela kroppen och nu väntar jag bara på lite värme så att jeansjackan kan tas fram ur garderoben också.

Ikväll var det dags för mig att ha onsdagsfikan och då dukade jag fram surdegsbröd, lingonfrallor, hemgjord apelsin- och ingefärsmarmelad, ost, ägg, kaviar och annat gott pålägg. Sen bakade jag till en god bärpaj som jag tycker passar till det våriga vädret! Idén till den här pajen fick jag av kära mamma så jag tackar henne för inspirationen! :) Jag serverade pajen varm, men jag upptäckte precis när jag fotade en portion såhär i efterhand att den var mycket godare kall. Så baka den och låt den kallna innan du bjuder på den!

VÅRIG BÄRPAJ

1 paj

Pajdeg
125 g smör eller margarin

3 dl mjöl (vetemjöl eller glutenfritt)
3 - 4 msk ljust muscodavosocker
2 msk kallt vatten

Marsankräm (idag fuskade jag och köpte pulver som man kokar med mjölk)
5 dl mjölk
4 msk marsanpulver
4 msk socker
2 tsk vaniljsocker


2 förpackningar tinade bär (jag körde jorgubbar och hallon/blåbär)
några matskedar potatismjöl

florsocker
vaniljvisp

Såhär gör du

Tärna kylskåpskallt smör eller margarin i en matberedare. Blanda i sockret och kör detta i matberedaren tills det blir mjukt och slätt. Tillsätt mjölet och låt det blandas till en deg. Avsluta med att tillsätta vattnet.

Ta fram en pajform - antingen med eller utan avtagbar kant. Tryck ut degen i pajformen så att den täcks både på botten och kanterna. Ta en gaffel och nagga bottnen så att den inte blir bubblig. Sätt sedan aluminiumfolie runt kanterna så att de håller sig fina. Ställ in pajskalet i kylen i ca 15 min.

Sätt igång ugnen på 225 grader.

Börja under tiden med marsankrämen. Häll i mjölken i en gryta och vispa i socker, marsanpulver och vaniljsocker. Koka upp på svag värme och var noga med att hela tiden vispa eller rör för när den väl tjocknar går det fort!

Häll den färdiga marsanen i en skål och låt svalna.

Nu är det dags att förgrädda pajskalet. Ställ in det i mitten av ugnen och låt grädda ca 8 min. Ta då ut pajskalet. Det ska inte vara helt färdigbakat.

Ta fram bären och rör försiktigt i lite potatismjöl. På så sätt binds vätskan i bären.

Bred på marsankräm på pajskalet. Avluta med att lägga på bären. Grädda sedan pajen i 15 - 20 min.

Pudra den färdiga och något svalnade pajen med florsocker och servera med glass, vaniljvisp eller vaniljsås.


Tips! Om du inte har muscodavosocker hemma funkar det precis lika bra med vanligt strösocker.

Givetvis blir det ännu godare om du använder dig av färska bär, men frysta var det som fanns i butiken jag handlade i. Så då får det funka också!

Byt ut bären efter tycke och smak! Jordgubbar, hallon, blåbär, björnbär, vinbär, krusbär! Låt fantasin flöda!

Nu hade jag inte tid att göra egen vaniljkräm till min paj, men det är såklart det som blir allra godast. Men finns inte tiden så får man göra det bästa av situationen. Då tycker jag att sådan marsankräm man kokar ihop funkar bra. Tillsätt bara lite vaniljsocker. :)

Jag serverade som sagt pajen varm ikväll, men jag insåg att den var mycket godare kall!


SMAKLIG FIKA!


 



 


Kommentarer
Postat av: Bakfia

De kommer från en butik på haga nygata:) namnet på butiken kommer jag tyvärr inte ihåg!

2010-04-15 @ 16:19:37
URL: http://bakfia.blogg.se/
Postat av: Baktokig

Nu blev jag väldigt sugen på bärpaj. Det är bland det mest somriga man kan baka tycker jag. Och det är så sjukt gott med en massa vaniljvisp. Nu börjar jag snart dregla här ;]



Superfin blogg iallafall, med en massa tokfina recept! :D

2010-04-15 @ 22:06:52
URL: http://baktokig.blogg.se/
Postat av: Marias Kakburk

Ja, det är absolut värt att åka dit:)!

2010-04-16 @ 18:46:08
URL: http://www.hemmetsjournal.se/mariaskakburk
Postat av: Sana

de se så otroligt gott ut!!

bärpaj med vaniljkräm är härligt gott...

2010-04-16 @ 20:42:31
URL: http://sana-madebylove.blogspot.com
Postat av: Emilia

Jag och min Farmor gjorde en liknande fast med bara blåbär för någon vecka sedan. Den blev helt underbar god!

2010-04-17 @ 17:02:56
URL: http://emiliaper.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0