Jamen vi kör väl en paj till då!

Paj är så himla gott tycker jag! Speciellt söta sådana. Jag är löjligt förtjust i såväl mördegsbottenpaj och smulpaj. Det är liksom bra efterrätts- och pajmaterial. De går att variera otroligt mycket OCH man kan servera dem med vaniljkräm, vaniljsås, vaniljvisp, grädde (gärna smaksatt med lite vanilj) eller vaniljglass. Bärpajer är min favorit eftersom de är lite sådär sötsura i smaken.

När Kalmartjejerna skulle komma på besök ikväll bestämde jag mig för att bjuda på paj till efterrätt. Till det en fuskvaniljkräm, dvs kokmarsan. Men det blev suuuuupergott! Receptet ska du såklart få!

I övrigt klurar jag på recept för en liten hemlig grej jag ska hjälpa två av tjejerna med i helgen. Det involverar bakning och jag vet inte om jag ska satsa på en kaka eller ett bröd... Tomat- och örtbrödet ligger nära till hands. Vad har du för förslag?

Nej, nu ska jag knyta mig! Efter dagens utbildning är det dags att jobba igen imorgon och jag har dessutom en liten hemtenta att snickra på, liksom den roliga aktiviteten deklarera. Hallå sirap genom safttratt!

Här kommer i alla fall receptet på min paj.

ÄPPLE- OCH JORDGUBBSPAJ
1 paj

3 äpplen (Granny Smith idag)
1 förpackning frysta jordgubbar (300 g)
lite råsocker

120 g smör
2 dl havregryn
1,5 dl vetemjöl
0,5 - 1 dl solrosfrön
2 - 3 msk strösocker
lite ljus sirap

Såhär gör du
Låt jordgubbarna tina. Sätt ugnen på ca 200 grader.

Smält smöret och blanda ihop det med havregryn, vetemjöl, solrosfrön och socker i en bunke. Det ska bli en smulig deg.

Skala, kärna ur och skiva äpplena. Dela ev jordgubbarna på mitten om de är stora. Lägg frukten i botten av en pajform och strö över lite råsocker. Smula över degen så att det blir ett jämnt täcke över frukten. Ringla lite sirap över och ställ in i ugnen. Pajen ska gräddas i ca 15 - 20 min. Frukten ska bli mjuk och smuldegen gyllenbrun och krispig.

Servera pajen ljummen med vaniljsås, vaniljvisp, glass eller grädde.

Tips! Du kan såklart använda annan frukt. Ta andra bär - frysta eller färska - päron, ananas, banan, rabarber eller något annat som du tycker är gott!

Solroskärnorna kan även uteslutas. De kan också bytas ut mot ex hackade nötter eller kokos. Använd fantasin!

Du kan byta till ett annat socker för att få annan smak på smuldegen. Muscodavo- eller råsocker till exempel.

Smaksätt frukten med lite kanel om du vill ha annan smak.

LYCKA TILL MED PAJEN!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0