Min nya dille - vitkålen - som fakta

Som bekant kan jag får dille på lite olika saker i matväg. Det kan vara nyttiga saker som keso, avokado, linssoppa, morötter och dip (dipen är kanske inte supernyttig, men med lättlätt creme fraiche är det ju ok) eller äpple. Sen kan det också vara onyttiga saker som saltlakrits, sorbet eller tortillachips. När dillena sätter in kan jag äta hur mycket som helst av just den grejen! När det nästan växer avokado eller lakrits ur öronen på mig är jag så trött på det att jag inte kan se saken på väldigt, väldigt länge!

Senaste dillen är vitkålssallad. Åh så gott det är!! Vitkål i tunna strimlor, massa vinäger och så kryddor i form av salt, peppar och italiensk salladskryddor. Oj så gott! Kan äta hur mycket som helst!

Den här gången blev jag lite intresserad av min dille och beslutade mig för att googla på det. Det här fick jag fram...

Vitkål (Brassica oleracea var. capitata f. alba) kommer från södra Europa och är känd sedan 1100-talet. Vitkål kan användas i till exempel kåldolmar, surkål och i bit med lingonsylt. Den innehåller flera vitaminer, till exempel B1, B2 och C. (källa: wikipedia)
Vitkål är liksom rödkål en tvåårig ört där bladen växer tätt sammanslutna och bildar ett ”huvud”. Huvudet bildas redan under växtens första år, vilket gör denna sort till en ettårig kulturväxt, kålhuvudet skördas som grönsak.

Huvudkål förekom allmänt i Norden redan på medeltiden, romarna spred denna kålsort från Mindre Asien till Europa. Men de kompakta kålhuvudena av den sortgrupp vitkål tillhör utvecklades inte förrän på 1600-talet.

Näringsvärden per 100 g färsk grönsak:

  • fibrer 2 g
  • energi 108 kJ/26 kcl
  • kolhydrater 3,8 g
  • fett 0,1 g
  • C-vitamin 36 mg
  • järn 0,4 mg
  • vatten 92 g

Användning: Vitkål används som råkost och i exempelvis kåldolmar, kålpudding och kålsoppa. Den passar också bra i gratänger, stuvningar och wok.

Försäljningsperiod
: Hela året. Svensk och import från Europa.

Hållbarhet och förvaring
: omkring 6 månader vid 0°C och 15–20 dagar vid 20°C. Bäst förvaras vitkål vid 0°C och 95–100 % relativ fuktighet.

Känslighet
: Vitkål är känslig för etylen men inte särskilt känslig för värme och uttorkning. Drabbas inte av kylskador. Producerar lite etylen.

Typiska fel
: Röta, bakteriefläckar, frysskador, jord och mekaniska skador. (källa: www.livsmedelssverige.se)


Jag tolkar det som att min nya dille är rätt nyttig. :) Me like! Så jag fortsätter väl äta vitkålssallad och såhär gör jag den:


REBECCAS VITKÅLSSALLAD

1 portion

ca 100 g finstrimlad vitkål

3-4 msk vitvinsvinäger (funkar även med äppelcidervinäger)

knappt 1 tsk olivolja

ev 1 msk vatten om man vill dämpa vinägersmaken

salt

nymalen svartpeppar

italiensk salladskrydda

 

Såhär gör du
Lägg den strimlade vitkålen i en tallrik eller skål. Häll över vinäger, olja och eventuellt lite vatten. Rör runt. Krydda med salt, peppar och italiensk salladskrydda efter tycke och smak! Låt gärna salladen stå och dra lite.





bild: www.livsmedelssverige.se




SMAKLIG SALLAD!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0