Dags att laga icke-köttigt. Även kallat vegetariskt jox.

Även idag skippade jag step upen och tog en långpromenad. Det kändes liksom syndigt att gå in i en träningssal när vädret är så fantastiskt! Så jympaskorna åkte på och så gick jag en rejäl runda och bara njöt! Jag riktigt kände energin komma till mig när solen lyste i mitt ansikte samtidigt som kylan nöp mig i kinderna. UNDERBART!

Jag har fått önskemål från Sara Stolt att jag ska laga något (och jag citerar) vegetariskt jox. Självklart ser jag då till att laga lite vegetariskt jox. Just idag blir det inte riktigt vad du önskade Sara, men det är på gång så håll utkik på tisdag! Allt är handlat och jag ska bara laga det. :)

På menyn idag står en supergod linssoppa som jag åt hos min kompis Maria första gången i höstas. Jag har lagt till lite saker som jag gillar. :) Hoppas att det ska smaka!

Vegetarisk linssoppa med smak av Ajvar relish
3 dl röda linser
1 lök (idag röd, men funkar med gul också)
1 purjolök
5 medelstora potatisar
3 grönsaksbuljongtärningar
1,5 liter vatten
5-7 msk ajvar relish
2 msk tomatketchup
1 - 1,5 tsk sambal oelek
ca 1 tsk torkad timjan
olivolja till stekning
svartpeppar och peppar

Såhär gör du
1. Skölj linserna väl. Skala och hacka löken. Ansa, skölj och strimla purjolöken. Skala och tärna potatisen.
2. Fräs lök, purjo och potatis i några minuter i olja i en rymlig kastrull. Bäst är en 5 l gryta.
3. Tillsätt linserna. Smula ner buljongen och häll över vattnet. Rör ner ajvar relish, sambal oelek och ketchup. Krydda med nymalen svartpeppar och timjan.
4. Låt soppan koka under lock tills potatisen är färdig, ca 20 min. Smaka av med salt, peppar och ev mer sambal oelek.
5. Servera soppan med en klick creme fraiche i och något gott bröd.


TIPS!
Du kan toppa soppan med lite knaperstekt bacon. Det ger en god sälta.

Den här soppan kan du servera både mixad och omixad. Jag tycker att det är godare när soppan inte är mixad. Det blir mer tuggmotstånd då, men du kan ju variera!

Om soppan blir lite tjock är det bara att spä med mer vatten.


SMAKLIG SPIS!




  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0