Får det lov att vara en seg måndag med en touch of kyla?

Måndag. IGEN! Vart tar tiden vägen egentligen? Jag känner mig inte så trött idag som jag gjorde förra veckan. Det kan i och för sig bero på två saker. Dels den långa promenaden i solen igår, dels att jag gick och la mig toktidigt igår. Och då menar jag TIDIGT!! Men det var underbart! :)

Träning står på schemat idag efter jobbet. Skivstång för första gången på ganska många veckor så du kan ju tänka dig hur min kropp kommer att må de kommande dagarna! Det kommer att göra oooooont!

 

Du ska få ett recept på en smoothie som passar alldeles utmärkt till såväl frukost som mellanmål eller fika. Det som jag tycker är så bra med smoothie är att det är gott, mättande och det går att variera! Just den här är bärig. Till det en hemmabakad grov tekaka. Hoppas att det ska smaka!

Bärsmoothie - ca 2 portioner

1-1,5 dl färska eller frysta bär (om du använder frysta bär så tina dem först!)

2,5 dl mild naturell yoghurt

½ dl mjölk

lite socker eller honung

 

Såhär gör du

Mixa bären tillsammans med yoghurt och mjölk till en slät blandning. Smaka av lite socker eller honung. Dekorera eventuellt med några bär och lite riven vit choklad.

TIPS! Du kan även göra en exotisk smoothie med mango, papaya osv.

Du kan använda vilka bär du vill! Just i den här smoothien använde jag en blandning av hallon, blåbär och björnbär.

 

Ta i lite banan för extra god smak!




Grova tekakor - 12-15 stycken
100 g smält smör eller margarin
4 dl mjölk
1 paket jäst
2 msk socker eller sirap
0,5 tsk salt
4 dl grahamsmjöl
5 - 7 dl vetemjöl


Såhär gör du
Blanda det smälta margarinet med mjölken. Värm så att degvätskan är 37 grader. Blanda vätskan tillsammans med jästen i en bunke eller degmaskin. Tillsätt socker/sirap och salt.  Blanda sedan i mjölet. Ta inte allt på en gång utan börja med hälften och tillsätt mer fram tills degen släpper från kanterna och känns bra i konsistensen. Låt jäsa i 10-15 minuter. Dela degen i ca 12 delar, rulla till en bulle och tryck sedan ut den till en rund kaka. De ska vara ca 12 cm i diameter och inte allt för tjocka. Nagga dem med en gaffel och låt jäsa i 10-15 minuter till.

Grädda i 8 minuter i 250 grader och låt svalna på ett galler. Servera dem ljumna med smör och ost.

SMAKLIG MÅLTID!

   

 

 


Kommentarer
Postat av: Bakfia

te kakorna lät ju super goda!

2010-02-15 @ 12:54:42
URL: http://bakfia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0