Ibland är det bra att ändra åsikt! Eller hur?

Onsdag. Den här dagen betyder fika med mina fina tjejkompisar. Ett sååååå trevligt inslag i vardagen som jag starkt rekommenderar! Dra ihop vännerna en gång i veckan och turas om att bjuda på fika. Perfekt och underbart trevligt!

Kvällens fika var hemma hos mig och då bjöd jag på nybakta scones med två sorters marmelad, creme cheese, stark prästost, te och annat gott. Till efterrätt (eller sötfika som jag vill kalla det) blev det en gammal klassiker - ananaspaj. Jag minns hur min mamma brukade baka ananaspaj ganska ofta när jag var liten. Hon hade fått receptet av någon kollega och hon envisades med att baka den där pajen som jag verkligen INTE gillade! Den gick inte ner.

Men så blev jag bjuden på pajen för ett par år sen hos en bekant. Jag kände direkt hur hjärnan sa NEJ! Jag satt och funderade på hur i hela friden jag skulle lyckas få ner den där stora biten jag blev serverad för jag ville inte säga att jag inte tyckte om just ananaspaj. Så jag tog motvilligt en rejäl sked och upptäckte till min förvåning att ananaspaj ju var riktigt gott! Behöver jag säga att jag bad om mer?

Så i fredags när jag var på middag hos Hanna och Rebecca bjöd de på ananaspaj och oj så god den var! Sagolik botten som var alldeles knaprig och så den sötsyrliga fyllningen med smak av ananas. Till det vaniljglass. UNDERBART gott! Medan jag åt kom jag på varför jag nog inte gillade pajen när min mamma gjorde den. Det hade förmodligen inget med smaken på hennes paj att göra... Nej, det är utseendet på skapelsen. Jag menar... Ett beigeaktigt pajskal med gräddgult innehåll. Hur läckert och smakfullt ser det ut egentligen? Men sagolikt gott!

Nu ska du få receptet på min ananaspaj, som jag verkligen tycker att du ska testa. Lika god varm som kall... Eller... Kanske något godare lite småkall när jag tänker efter. Jag vet att bilden inte ser särskilt rolig ut, men låt dig inte luras. Trots det trista utseendet så är ananaspaj ljuvligt gott! :)


ANANASPAJ

Deg
150 g smör (blir godast, men margarin funkar också)

1 dl strösocker

3 dl vetemjöl

1 tsk bakpulver

Fyllning
1 ägg

2 dl creme fraiche

1 dl socker

1 tsk vaniljsocker

500 g krossad ananas

 

Såhär gör du
Sätt ugnen på 175 grader. Blanda ihop smör, socker, vetemjöl och bakpulver till en deg i en matberedare. Om du inte har någon matberedare kan du smälta smöret och blanda ihop med de torra ingredienserna. Tryck ut degen i en pajform, ca 24 cm i diameter. Ställ skalen kallt medans du gör fyllningen.

 

Rör ihop ägg, creme fraiche, socker och vaniljsocker till en röra. Blanda i avrunnen, krossad ananas och rör till en smet.

 

Häll fyllningen i formen och grädda i mitten av ugnen i ca 40 minuter. Servera pajen något avsvalnad med lite vaniljglass eller lättvispad grädde.


SMAKLIG FIKA!




Kommentarer
Postat av: mamma

Tänk att det skulle ta dej 10 år att inse hur god pajen är !! JAG FICK RÄTT!!!Den ÄR god.

2010-02-18 @ 07:52:38
Postat av: Karin

jag brukar också göra den pajen och har testat att byta ut sockret mot råsocker någon gång och även mot muscovadosocker, mums! Ger en extra smaknivå!

2010-02-18 @ 11:57:03
URL: http://humlankarin.blogspot.com/
Postat av: Emelie

Jag kan inte annat än att skratta när jag läser detta inlägg! Jag var precis likadan! Mamma bakade denna flera gånger å jag hatade den! Fast jag gillade inte ananas... Men när jag smakade för ett par månader sen!!... så var den ju sketagod.

Det finns många maträtter som man faktiskt inte gillade som liten, men nu när man är vuxen så ärdet riktigt gott. Kan man säga att man växer ifrån den där barnsligheten kanske??

2010-02-19 @ 10:49:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0