En lyxfrukost en kall söndag

Åh vad jag är trött idag! Känner mig snuvig och nysig. :( Så eftermiddagens skivstång ska bytas ut mot en långpromenad ute i kylan. Men först! FRUKOST! En väldigt sen sådan, men så får det bli idag. Och sicken frukost det blev! Jag fick ett sånt sug efter pannkakor! Men inte vanliga pannkakor utan amerikanska, tjocka pannkakor. Synd att jag inte har någon som sällskapar mig med denna smarriga frukost! Här får du receptet.

Amerikanska pannkakor med sirap och marinerade björnbär - 4 port
25 g smör eller margarin
2 ägg
5 dl mjölk eller filmjölk
4 dl vetemjöl
2 tsk socker
2 tsk bakpulver
½ tsk salt
2 tsk vaniljsocker

Marinerade björnbär
0,25 dl vatten
0,5 dl råsocker
½ msk balsamvinäger
125 g frysta björnbär

Såhär gör du
Börja med bären. Koka ihop socker, vatten och balsamvinäger. Häll i de frysta bären och låt stå och dra en stund.

Sedan är de dags för pannkakorna. Smält smöret och låt det svalna.

Blanda ägg och hälften av mjölken (idag tog jag filmjölk). Blanda mjöl, socker, vaniljsocker, salt och bakpulver i en bunke och vispa sedan ner i mjölken. Tillsätt resten av mjölken och vispa till en jämn smet. Tillsätt smöret och låt smeten stå en liten stund så att mjölet får svälla.

Hetta upp stekpannan och sänk till medelvärme. Häll i ½ dl smet och snurra på pannan så att smeten rinner ut. När ytan har stelnat vänder du pannkakan och gräddar tills den har fått fin färg på båda sidorna.

Servera med bären och lite sirap.

Tips! Egentligen ska pannkakorna serveras med lönnsirap på riktigt amerikanskt vis, men nu hade jag ingen lönnsirap så man tager vad man haver. :)

Om du inte vill ha just björnbär kan du välja frysta blåbär eller hallon. Eller varför inte både och?

Du kan också limemarinera bären. Då tar du skal och saft från lime och rör i lite socker. Blanda sedan i bären.

Vanlig sylt funkar också bra.

Såna här pannkakor är perfekta att ha om du vill sno ihop en söndagsbrunch till vännerna. Ha lite olika sylter, lönnsirap och så kompletterar du med lite nybakade scones, juice, te, kaffe och annat gott som du vill ha!

Om du helt enkelt inte orkar ställa dig och steka amerikanska pannkakor en söndag... Bor du i Göteborg? Ta dig till Egg and Milk som ligger i Linnéstan! De har världens bästa amerikanska brunch. Pannkakor, bagel, te/kaffe och yoghurt. *mmmmm* Ser ut som en riktigt amerikansk diner också. Ljuvligt gott!

Smaklig frukost!



Kommentarer
Postat av: Nettis!

Tack Beccis för all dina goda recept!!



Kramen..

2010-02-01 @ 14:30:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0