Lite hemsnickrad pestopasta och ett glas vitt

Åh vad gott det var med mat! Var väldigt hungrig. Trillade lite på vägen hem och slog i armbågen och skinkan. Inte så roligt, men det är ju halt som tusan ute! Gick ändå med små myrsteg. Jaja... Jag klarade mig bra.

Så kvällens mat. Det blev en riktigt hemsnickrad pastarätt som var ljuvligt god. Om jag får säga det själv. :) Till det ett glas vitt för det är jag värd. Självklart ska du få receptet på min smaskiga pasta. Inte det nyttigaste jag lagat, men vad fanken! Det är ju fredag. :)

Rebeccas hemsnickrade pestopasta
Rucolapesto - ca 2,5 dl
100 g rucola
1 st vitlöksklyfta
1 dl riven parmesan
1 dl solrosfrön
0,75 dl olivolja
salt

Pastasås
1 rödlök
ca 4 msk rucolapesto
1 - 1,5 dl matlagningsgrädde
flingsalt och svartpeppar
ev 1 vitlöksklyfta

1 paket bacon
spagetti kokad enligt anvisningen
riven parmesan

Såhär gör du
Mixa rucola tillsammans med parmesan, vitlök och solrosfrön till en slät röra i en matberedare. Tillsätt olivolja som du häller i mixern i en smal stråle. Smaka av med salt.

Knaperstek baconet och låt det rinna av på en bit hushållspapper.

Finhacka och fräs löken. Tillsätt peston och grädden och rör till en slät sås. Smaksätt med salt, peppar och ev mer vitlök.

Blanda ihop pastan och såsen. Lägg upp på tallrikar, riv över parmesan och strö över baconet.

Tips! Peston klarar sig i kylen i ca 2 veckor. Ta den på en grillad macka eller i en baguette så blir det kanongott!

Peston är perfekt om du har en kompis eller familjemedlem som är nötallergiker. För till skillnad från vanlig pesto så innehåller den här solrosfrön i stället för pinjenötter.

Du kan ta bitar av stekt kyckling till i stället för bacon.

Om du vill så kan du självklart ta färdig basilikapesto om du inte orkar göra din egen. Även röd pesto funkar galant!

Smaklig spis!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0