Paj, paj och ännu mera paj! Och så lite saft och sol.

Sicken underbar lördag det har varit idag! Jag var uppe tidigare än vanligt (alltså blir det låååång sovmorgon imorgon) och begav mig av för att leverera lite småkakor. Göteborg bjöd på en solig, varm och fin sida idag som jag hoppas på att få mer av!

Jag begav mig sedan med buss ut till Råda Säteri för pajkalas i den varma försommarsolen. Det var Spot and tell som höll i det hela och de duktiga matbloggerskorna Tora och Jennie stod för bakningen. Temat var American pie och oj så gott det var!!

De hade dukat upp åtta olika sorters pajer, god saft och kaffe. Borden var dukade med rödvitrutiga dukar och solen sken på uteserveringen. Det kunde inte bli bättre! Sällskapet var också trevligt!

Så... Vad var det då för pajer? Vilka gillade jag bäst? Här följer en bildkavalkad!


 
Min första key lime paj och den var verkligen supergod! Krispig botten och en god limekräm ovanpå. Pricken över i:t var de små marängtopparna. *mmmmm*


 
En söt pekannötspaj som smakade gott. Dock inte min favorit eftersom den var aningens för söt. Men många runt mitt bord hade den som favorit!


 
Citron- och marängpajen var en av mina                En blåbär- och persikopaj som var otroligt god.
favoriter! Just kombinationen med lite                    Mycket fruktig och god och inte lika söt som de
syrlig lime och söt maräng!                                     andra pajerna. Persikorna som var blåa av  
                                                                               blåbären var otroligt goda!


  
Äppelpaj med kanel är aldrig fel! Speciellt inte med     Rabarb och jordgubb... Behöver jag säga mer?
en riktigt god hemgjord vaniljvisp till!


  
Oooooooey Goooooey! Kolasås, chokladtryffel, grillade marshmallows. Allt i samma paj. Sött, men gott!


 
Och så till min absoluta favorit! Den var verkligen supergod med sin gräddiga fyllning, bananer och jordgubbar. Bra balans mellan sött och fruktigt. Den här ska jag absolut prova att baka!



Paj, paj, paj och ännu mera paj!

 
Pajerna skulle såklart fotas innan vi högg in!             Tora i vit skjorta och Jennie i jeansjacka bakade.


 
Lite key lime och rabarbersaft i solen är                   Min första tallrik innehöll bara tre pajer. Andra 
aldrig fel!                                                                  vändan blev det lite mer julbordsröra på tallriken. 
                                                                                Men lika gott för det!


Så... Jag hoppas att du har orkat titta på alla bilder från min fina lördagsutflykt! Det var en underbar pajfrossa i solen. Jag hoppas att det blir fler gånger. :) Tack Spot and tell, Jennie och Tora!




Kommentarer
Postat av: @Receptomaten

Jisses vad läckert & snyggt fotat!

2010-06-06 @ 04:12:54
URL: http://receptomaten.blogspot.com
Postat av: mamma

nu vet jag vad du menar ;)

Kram

2010-06-06 @ 18:26:40
Postat av: Pernilla

vad kul att få kika in här och se dina bilder från pajkalaset :) ja, resten av din blogg var ju också rolig att se förstås! själv går jag fortfarande och dagdrömmer om oooey gooeey pajen! mmm.

/tjejen som satt mittemot :)

2010-06-07 @ 19:56:27
URL: http://chibichibimoon.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0