Jag har fått en ny sambo.

I morse när min chef kom till jobbet så lämnade han en matlåda till mig från sin sambo. Jag tittade såklart lite frågande på honom och jag fick svaret att Ann hade skickat med en Herman till mig (Tusen tack Ann!). Först fattade jag ingenting, men när jag kikade i burken såg jag att det var en surdeg! Och inte vilken surdeg som helst utan en Herman.

Bara en liten stund senare fick jag ett mail från Ann. Det var ett brev. Från Herman! Han är en särskild surdeg. Lite av en kedjesurdeg kan man säga. För tanken med Herman är att man får den av en vän, som har fått den av en vän, som har fått den av en vän, som har fått den av en vän och så vidare. Den lilla surdegen ska man sedan vårda ömt i tio dagar. Mata den, motionera den (dvs röra runt i den) och se till att den mår bra. Så länge den bubblar lever den.

På den nionde dagen delar man upp Herman i fem miniHermans. Fyra av dem ger man bort till vänner, familj och bekanta tillsammans med en kopia av brevet. Den femte behåller man själv och bakar en kaka som enligt min mamma är en blandning mellan sockerkaka och vetebröd. Sen är det bara att hoppas att man får tillbaka en Herman snart igen. :)

Just nu står min Herman i köket på bänken. Imorgon ska jag motionera honom och på söndag ska han matas för första gången. Spännande!

Än så länge vet jag inte riktigt vilka som ska få en del av min Herman... Jag tror i alla fall att jag ska behålla en del själv och fortsätta vara sambo med Herman. Men i övrigt söker jag adoptionsmammor! Eller pappor. Några som kan tänka sig att adoptera en bit Herman och skapa sig en egen deg och skicka den vidare. Annars kommer jag till slut ha hela köket full av miniHermans! Frysen blir full av Hermankakor och magen alldeles tjock av densamma.

Men först måste jag se till att Herman överlever! Jag ska vårda honom ömt och ge honom all min kärlek. Och mjölk, mjöl och en väldans massa socker såklart! :) 


                 


Kommentarer
Postat av: mamma

Du kan frysa in en del Herman, och när du är pigg på att liva upp honom igen tar du bara fram honom från frysen ! Pefekt ;)

2010-11-05 @ 06:48:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0