Te vitt som snö

När jag var på ICA Maxi och handlade tidigare i veckan gick jag förbi tehyllan för att kolla om jag kunde hitta något spännande. Min kompis Maria har alltid så goda och annorlunda teer när jag kommer hem till henne på fika. Själv kör jag nästan alltid med löste, men ibland är det himla smidigt med vanligt påste.

I hyllan fanns massa spännande tesorter (alltså såna som inte är t ex Lipton, Twinnings eller andra kända temärken). Valet föll till slut på ett vitt te med smak av hallon. Jag har smakat ett liknande, men med jordgubbssmak (hemma hos Maria) och det var helt sagolikt gott! Så vitt hallonte fick det bli. Stort plus i kanten för den söta förpackningen (fröken ytlig tittar fram) och allra mest för att det är ekologiskt!

Så... Vitt te... Vad innebär det undrade jag? Jo... Tebladen i det vita teet behandlas inte lika mycket som i till exempel grönt te. Bladen torkas i låg temperatur direkt efter plockning till skillnad från grönt te som hettas upp först. Det här gör att vitt te innehåller mer nyttiga ämnen, såsom antioxidanter, än vad annat te gör. Teet har en mild smak och innehåller inte så mycket koffein.

Hallonteet är supergott! Det är en mild smak av hallon och inte alls sådär parfymerat som jag tycker att te kan smaka ibland. Jag tar pyttelite honung i för att få lite sötma och jag kan säga att det här teet får följa med hem från mataffären fler gånger för oj så gott det var!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0