Världens näst godaste pizza

Ja, den finns på dell ATTORE i Stockholm! Det är i alla fall den näst godaste pizzan jag har smakat i mitt liv. Den godaste finns på 'Gusto i Rom. Den pizzan slår nog ingen! Men nu är det inte Rom jag ska skriva om utan Stockholm och dell Attore. Där var vi andra kvällen i Stockholm.

Dell Attore är en pytteliten restaurang i två våningar med trappor lite varstans (en liten varning så att du inte snubblar... Det gjorde en kvinna nämligen). Det finns inte många bord och inredningen går i temat film. Har du tur (eller otur beroende på hur du ser på det) kan du se kockarna laga till din mat. Det gillar jag mattokig som jag är!

Så fort vi klev innanför dörren kände i alla fall jag en väldig värme. Ja, dels för att det var väldigt varmt därinne dels för att vi möts av en något stressad men otroligt välkomnande servitris! Hon pratade med oss ungefär som att vi var stamgäster där. Vi visas till vårt bord på den lilla övervåningen. Även om det tar lite tid att få beställa maten så gör det ingenting! Servitrisen är så oerhört trevlig och hon poängterar när hon går förbi att hon inte har glömt oss utan att hon helt enkelt inte kan klona sig! Hon är varm och skämtsam och det gör att i alla fall vi har förståelse för att vi får vänta.

I dell Attores meny finns en mängd olika pizzor och pizzarullar! Alla med goda italienska fyllningar. Här lyser ananas, banan, jordnötter, kebab och såser med sin frånvaro och det känns äkta och genuint! Ingredienser som mozarella, parmaskinka, rucola, färska tomater, parmesan, oliver, basilika, panceta och taleggio gör att alla pizzor låter sagolika! Jag valde en vegetarisk pizza som heter Talegio med mozarella, tomat, grillad paprika, rå lök och kall talegio på. Alldeles underbart god! Sådär lagom mycket ost, tunn och krispig botten, god tomatsås och smaker som riktigt gifter sig i munnen! Ljuvligt!

 

Min syster är glutenintolerant och för henne finns inget på den ordinarie menyn. Detta löste de såklart på ett utomordentligt sätt! Snabbt och enkelt gjorde de en sallad åt henne som fick både mig och mamma att titta lite avundsjukt! Sallad, tomat, gurka, paprika och champinjoner som bas och till det rejält med mozarella, oliver och italienska charketurier såsom parmaskinka, bresaola, en stark korv och lite annat smått och gott. Stort beröm för att de snabbt och enkelt kunde ordna till en glutenfri rätt och dessutom till ett otroligt bra pris!

Jag rekommenderar starkt att du ska gå till dell Attore! Bemötandet är toppklass och maten likaså! Priserna är oslagbara - 200 kr/person ungefär för mat och vin. Och då är vi ordentligt mätta! Så vill du äta världens näst godaste pizza, komma till en restaurang med mat som känns genuin och italiensk på "riktigt" och få ett toppbemötande...? Ja, då ska du gå till dell Attore!



 
Min otroligt goda pizza - Taleggio                              Mammas pizza och Amandas sallad


Kommentarer
Postat av: mamma

Ännu ett ställe att verkligen längta tillbaka till ! Jag SKA dit igen !

2010-11-10 @ 14:55:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0