Premiärbaket i Kitchen Aiden.

Japp... Jag har köpt en Kitchen Aid! Äntligen! Jag har velat ha en i flera år, men det har liksom inte varit rätt läge. Men nu så... Nu slog jag till och den pryder nu min köksbänk. Det blev en i färgen svart kaviar. Lite metallicsvart som jag tycker är väldigt fin. Den verkar superbra! Sen i onsdags kväll har jag redan bakat fyra gånger. Och den levererar! :)











Så... För att inviga min Kitchen Aid har jag bakat två omgångar bröd och kladdkakemuffins. Muffinsreceptet har jag hämtat ur Leilas bok A piece of cake. Jag har ätit dem innan, men inte bakat själv. Självklart testade jag att baka muffinsen i Kitchen Aiden och de blev supergoda. De ska jag definitivt baka igen! Här är receptet.


KLADDKAKEMUFFINS
12 - 14 st

2 st ekologiska ägg
2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
0.5 dl matolja
1 dl ljus sirap (funkar även med mörk)
2 dl vetemjöl
1 dl kakao av god kvalitet
1 tsk bakpulver
1 st nypa salt
100 g mörk kvalitetschoklad 70%

Vispgrädde och färska bär till garnering


Såhär gör du
Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt. Smält smöret, häll i matolja och sirap, blanda det med äggsmeten. Blanda vetemjöl, kakao, bakpulver och salt och vänd försiktigt ner det i smeten. Hacka chokladen och smält den i ett vattenbad (i en skål över kokande vatten) och blanda den med smeten.

Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 2/3 med smet. Grädda dem i mitten av ugnen i cirka 9 - 10 minuter. Muffinsen sjunker ihop i mitten när de tas ut. Låt svalna.

Garnera med en klick lättvispad grädde och färska bär.


TIPS! I originalreceptet står det att muffinsen ska gräddas i 12 minuter, men då tyckte jag att de blev för bakade. Jag vll ha mina muffins kladdiga och goda! Så andra gången jag bakade dem (japp... Har bakat sådana här två gånger sen i onsdags. Men jag har såklart inte ätit upp alla själv!) tog jag ut dem efter ca 9 minuter och då var de perfekta!! Men alla ugnar är olika så testa dig fram!

När jag bakade muffinsen igår var min ljusa sirap slut och då tog jag mörk i stället. Det blev också bra!

Testa ha i lite starkt kaffe i smeten. Kaffe och choklad blir superdupergott ihop!

Du kan såklart även använda frysta bär. Eller vilken frukt du vill för den delen.






LYCKA TILL MED BAKET!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0