Rosa små macarons.

När jag fyllde år för ett par månader sedan bestämde jag mig för att bara macarons till min födelsedagsfest. Du vet sådana där små söta, färgade, franska mandelmarängkakor som är så populära? De ska vara supersvåra att lyckas med, men det stoppade såklart inte mig! Macarons skulle det bli! Och jag tycker faktiskt att jag lyckades rätt bra med mina macrons med tanke på att det var allra första gången! Några sprack lite på ytan, men det löste jag genom att lägga den sidan ner mot kakfatet. :) Smart va? Jag har aldrig smakat macarons innan, men jag tycker att mina blev supergoda. Lite krispig yta och så en seg kärna. *mums*

Så... Här är mitt recept på macarons. Jag har hämtat inspiration från några olika recept och sen snickrat ihop mitt egna! Hoppas att det ska smaka!


ROSA FÖDELSEDAGSMACARONS

25 st

4 äggvitor

0,5 dl strösocker

150 g sötmandel

4 dl florsocker

lite röd hushållsfärg (eller karamellfärg som jag säger)

 

Fyllning

150 g vit blockchoklad

60 g hallon

2 msk vispgrädde

ev röd karamellfärg


Såhär gör du

Skålla och skala mandeln och lägg den på ett hushållspapper så att de får torka till. De behöver torka i minst en timme.

Under tiden kan du göra fyllningen som är en vit chokladtryffel med hallon. Tina hallonen och mixa till en slät puré med en stavmixer. Koka upp hallonpurén och grädden i en kastrull och finhacka chokladen. Ta bort kastrullen från värmen och rör i chokladen så att det blir en jämn smet. Tillsätt eventuellt några droppar karamellfärg om du vill förstärka hallonens färg. Ställ grytan i kylen och låt tryffelsmeten svalna och stelna till.


Sätt ugnen på 150 grader. Klä två plåtar med bakplåtspapper.

Mal mandeln i en gammal hederlig mandelkvarn. Det ska bli som ett fint mandelmjöl. Sikta mandelmjölet så att du får bort eventuella bitar. Blanda mandelmjölet med florsocker och sikta en gång till.

Vispa äggvitorna till en toppig maräng. Den ska inte vara riktigt lika hård som en vanlig maräng. Tillsätt lite socker i taget under hela vispningstiden. Vänd sedan i blandningen av mandelmjöl och florsocker och rör försiktigt till en jämn smet. Tillsätt några droppar karamellfärg så att smeten får en fin rosa färg. Smeten ska nu inte vara lika fluffig som tidigare.

Häll smeten i en sprits (Verner och Verner säljer jättebra engångsspritsar och de har även tyllar som funkar bra!) och spritsa 50 st runda kakor som är ungefär så stora som femkronor. Ställ undan kakorna i ca 30 minuter så att de får torka till på ytan. Då riskerar de inte att spricka lika lätt och du får en fin yta på macronerna.

Grädda macronerna i nedre delen av ugnen i ca 12 minuter. Kakornas överdel ska fortfarande vara ganska blek, men de ska släppa från pappret när du lossar dem. Låt kakorna svalna något och lossa dem sedan från bakplåtspappret.

När de har kallnat helt är det dags att fylla dem. Spritsa eller bred på hallontryffeln på hälften av kakorna och sätt sedan en till kaka som ett lock. Förvara macronerna i kylen i en tätförsluten burk. De klarar sig lite drygt en vecka.


Tips! Om du inte har en mandelkvarn kan du testa att mixa dem i en matberedare. Annars finns det mandelkvarnar att köpa till bra pris på t ex biltema och Clas Ohlson.

 

Du kan såklart byta ut mandeln mot andra nötter om du vill det! T ex hasselnötter och pistage.

 

Det går också bra att fylla macronerna med en smörkräm.

 

Om du i stället vill ha mörk chokladtryffel i macronerna är det bara att byta ut chokladen, ta bort hallonen och tillsätta mer grädde. Varför inte göra chokladmaräng då också? Minska bara mängden florsocker något!

Om någon av macronerna skulle spricka så är det bara att göra som jag gjorde... Lägg ihop dem ändå och lägg den spruckna sidan neråt. :) Ingen som ser!







LYCKA TILL MED BAKET!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0