Mat till sydamerikanska rytmer

Här i Göteborg finns en restaurang som heter Tranquilo. De serverar mat och drinkar med sydamerikansk touch i en miljö som är helt underbar! Det är rosa stolar, pärldraperier, Jesusstaty i taket, färgglatt, levande ljus, salsamusik i högtalarna och alla möjliga dekorationer som gör att restaurangen sticker ut! Personalen är serviceinriktad och de är inte sena med att ge förslag på mat och dryck! Detta gillar jag.

Menyn består av en mängd smårätter, eller pinchos, som gaspacho, quesadillas och vitlöksfräst scampi. Där finns också rejälare kött- och fiskrätter från grillen. Till exempel hamburgare, Tranquilos variant på caesarsallad och fisk- och skaldjursspett. Även om menyn inte är så lång är det ändå svårt att bestämma sig, som alltid för mig... :)

När jag var och åt på Tranquilo för ett tag sen föll valet på en grillad flankstek marinerad i tequila och lime. Serveras med en avocadocréme, chipotle pico de gallo samt vitlöksbakad rattepotatis. Vad var då detta? Jo, en otroligt god bit kött med en marinad som var lite svårdefinierad, men sååå god! Till det någon slags tomatsallad med frisk och god smak, en avokadokräm och sagolikt goda potatisar! Det var helt suveränt gott! Jag tackar helt och hållet servitrisen som tipsade mig om rätten. Hon fick mig också att våga ta medium på köttet. I vanliga fall tar jag well done för att inte riskera ett för blodigt kött, men servitrisen rekommenderade mig att ta det medium. Och så gjorde jag, något som jag inte ångrar! Det var supergott!

I stället för efterrätt valde och och Maria att ta en drink. Tranquilo har massa goda drinkar! Du kan få en klassisk mojito eller Caipirinha, men du kan också få samma drink med vattenmelon, mango, ananas, kokos och en massa andra fruktiga smaker. Mitt val för kvällen föll på en batidas. Det är en slags milkshakeliknande drink med rom som bas. Sen är det kondenserad mjölk och valfri frukt. Servitrisen tipsade om granatäpple och chili så en sådan fick det bli. Drinken var otroligt svalkande och god! Just kombinationen av granatäpple och chili var en spännande kombination som jag verkligen kan rekommendera om du vill testa något nytt! Jag har även testat en batidas med ananas och den var mer min smak. Otroligt kallt och gott såhär på sommaren! Marias caipirinha med vattenmelon var också en sagolikt god drink!

Vissa kvällar har Tranquilo salsaklubb och då omvandlas restaurangen till ett hett dansgolv med salsatoner på hög volym. Sitter man på uteserveringen, som vi gjorde för någon vecka sedan, så kan man bjudas på lite salsaunderhållning på trottoaren. Otroligt duktiga dansare som bjuder på en liten show. Detta får en att fundera på om man verkligen sitter på en uteservering i Göteborg och Sverige. Just då i den stunden hade jag lika gärna kunnat sitta på en uteservering i Brasilien!

Tranquilo är ett ställe som jag tycker är otroligt trevligt! Antingen går du dit och äter otroligt god mat eller så går du dit för en drink och kanske lite salsadans. Så om du gillar grillade goda rätter, fruktiga drinkar, latinamerikanska rytmer och en trevlig miljö... Ja, då ska du gå till Tranquilo.








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0