Jag måste INSE fakta... Jag är sjukt beroende!

Det är inte riktigt så farligt som det låter... Mitt beroende är förmodligen inte så skadligt. :) Jag är beroende av nöt- och fruktbröd. Det var första gången jag bakade sånt bröd nu förra veckan och jag kan inte få nog! Kan äta det till frukost, lunch, middag, mellanmål, nattmacka. Skulle kunna leva på denna underbara skapelse! Men... Då lär jag nog tröttna.

Du ska ju självklart få receptet till detta gudomliga bröd. Receptet är till en limpa.

3,5 dl vetemjöl
1,5 dl grahamsmjöl
1 dl grovt rågmjöl
1 tsk bikarbonat
1 tsk salt
2 tsk brödkryddor
1 dl mörk sirap
5 dl naturell yoghurt
ca ½-1 dl torkade aprikoser, strimlade
1 dl hela hasselnötter
½ dl solrosfrön
½ dl pumpafrön

1-2 msk smält smör
krossade linfrön

Lite solros- och pumpafrön

Såhär gör du:
Sätt ugnen på 200 grader. Pensla en brödform med det smälta smöret och bröda med krossade linfrön.

Blanda ihop de olika mjölsorterna, salt, bikarbonat och brödkryddor. Blanda i nötter, frön och strimlade aprikoser. Rör sedan i sirap och naturell yoghurt så att det blir en jämn smet. Häll smeten i brödformen. Jämna till ytan och strö över lite solros- och pumpafrön.

Ställ in i ugnen och låt grädda i ca 60 min. Sänk sedan värmen till 175 grader och låt grädda i ytterligare 30-45 min. Ta sedan ut brödet, stjälp upp det på ett galler och låt svalna. Ät brödet med ett gott pålägg!

TIPS! Det här brödet är väldigt smidigt om du inte vill ha massa moment som det blir när du bakar vanligt bröd. Då ska degen jäsa i olika omgångar. Här ska det i stället stå längre inne i ugnen, men då kan du ju göra annat under tiden. :)

Brödet går att variera lite som du vill. Du kan välja att ha i andra nötter som valnötter, paranötter, cashewnötter eller sötmandel. Russin, torkade plommon och hela linfrön funkar också bra. Så testa lite olika varianter. :) Hittar du något som är extra gott får du gärna skriva en kommentar på vad du la i ditt bröd!

Jag valde att bröda formen med krossade linfrön. Du kan också ta pumpa- och/eller solrosfrön, havregryn eller sesamfrön. Ta det du gillar!

En stor fördel med sånt här bikarbonatbröd är att det håller sig färskt och gott längre än vanligt jästbröd. Om du ska frysa in det så skiva upp det och lägg i påsar.

Brödet är perfekt att ta med som present när du ska på middag! Antingen färdigbakat i en snygg kökshandduk eller bakduk. Eller så köper du en snygg burk (ex Slom från IKEA) och lägger in de torra ingredienserna, aprikoserna och nötterna i där. Sen skriver du receptet på en snygg lapp och fäster på burken.


LYCKA TILL MED BAKET!


Kommentarer
Postat av: Sabina

Vilken fin ny blogg! Måste ju erkänna att du är min matgud nuförtiden:) Keep up the good job! Du inspirerar mig Rebecca! Kram från Kalmar

2009-12-22 @ 00:02:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0