Mamma Anettes goda Wallenbergare

Så var det snart dags för nyår. Det ska bli trevligt att komma till Halmstad och fira som förr. :) Jag ska försöka sätta ihop en smarrig meny och så måste jag fixa nyårsdricka. Men vad fanken ska jag dricka? Förslag mottages tacksamt.

Imorgon ska ni få receptet på vår julmiddag som funkar alldeles utmärkt som nyårsmeny! Om du nu inte redan har planerat vad du ska äta på nyårsafton. :)

Gårdagkvällen bjöd på mammas goda Wallenbergare! Jag tror inte att jag har ätit det innan, men det var riktigt gott! Det är kalvfärsbiffar som är väldigt lösa i konsistensen innan de steks. Klassiska tillbehören är potatismos, rårörda lingon eller lingonsylt och kokta, gröna ärtor. Självklart ska du få receptet (jag var inte med mamma i köket så jag vet inte exakt hur mycket hon har tagit av varje så jag utgår från ett recept jag hittade i en kokbok, men ändrar där jag vet att mamma ändrade) och det här räcker för fyra personer.

Till Wallenbergarna
500 g kalvfärs
2 äggulor
1 tsk salt
svart- eller vitpeppar efter smak
1 tsk socker
1/4 tsk chilipulver
ca 2 dl vispgrädde
ca 2 dl ströbröd
1 ½ msk smör till stekning

Till potatismoset
12 skalade och kokta potatisar av mjölig sort
ca 2 ½ dl standardmjölk
salt och peppar efter behag (gå inte på farbror Melkers mått!!)
en klick smör
(ev lite riven muskot)

Till rårörda lingon
2 dl lingon (frysta eller färska)
2 msk socker

Tillbehör
Kokta, gröna ärtor
skirat smör (smält smör i en gryta)

Såhär gör du...
...Wallenbergarna
Blanda ihop färs, äggulor, salt, peppar, socker och chilipulver i en bunke eller i en matberedare. Rör i grädden och gör det till en jämn smet. Den ska vara lös!

Häll upp ströbrödet på en tallrik. Ta upp en liten klick köttfärs och forma till en biff. Vänd den i ströbrödet och gör sen likadant med resten av färsen. Du väljer själv om du vill göra fyra stora biffar eller fler lite mindre.

Stek sedan biffarna i smör i en stekpanna. Se till att de inte bränns bara! Lägg gärna biffarna i en ugnssäker form och kör klart dem i ugnen.

...potatismoset
Pressa ner potatisen i en bunke. Tillsätt lite av mjölken och allt smör och vispa med elvisp. Häll i lite mjölk i taget tills du får ett luftigt och fint mos. Smaksätt med salt, peppar och muskotnöt. Om du tycker att moset är för hårt kan du ta lite mer mjölk i!

...rårörda lingonen
Blanda tills sockret har löst sig. Mosa några av bären. Om du använder frysta bär ska de tinas innan du blandar i sockret!

Tips! Det är viktigt att du vispar moset ordentligt och använder rejält med mjölk. Jag vet att Mat-Tina har sagt i något av sina program att det är mjölk och elvisp som gör moset riktigt gott och fluffigt.

Du kan självklart ta lingonsylt i stället för rårörda lingon.

Om du vill ha en nyttigare variant av wallenbergare så kan du byta ut vispgrädden mot 1 dl mjölk och 1 dl vispgrädde.

Personligen gillar jag inte skirat smör så jag tar mycket hellre lite sås till mina wallenbergare.

SMAKLIG SPIS!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0