Scones och te står på menyn

SCONES

4 dl vetemjöl
3,5 dl grahamsmjöl
½ tsk salt
1 ½ tsk bakpulver
½ dl råsocker
125 g kallt smör
1 ägg
2 dl mjölk

ägg, mandelspån och råsocker till pensling


Såhär gör du:
1. Sätt ugnen på 250 grader.
2. Blanda vetemjöl, salt, bakpulver och råsocker i en bunke.
3. Tärna smöret och nyp ihop det med de torra ingredienserna.
4. Vispa samman mjölk och ägg.
5. Blanda vätskan med de torra ingredienserna till en deg.
6. Platta ut degen till en längd, ca 3 cm tjock, på mjölat bakbord och skär den i trekantiga bitar eller stansa ut ringar.
7. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper, pensla med uppvispat ägg och strö över mandelspån och råsocker.
8. Grädda gyllene i mitten av ugnen i ca 10 minuter.

TIPS! Jag tycker att det är enklare att använda en matberedare när jag gör sconesdeg. Det blir då lättare att få ihop smöret med de torra ingredienserna. Degen blir bättre helt enkelt!

Jag plattade ut degen så att den var lite tunnare än 3 cm. Jag gillar inte när scones är för tjocka och degiga.

Om du vet att en nötallergiker kommer på besök hoppar du bara över mandeln.

När jag åt sconsen igår testade jag några olika pålägg. I och med att det här receptet ger lite sötare scones så gillade jag att ha creme cheese och en bärsylt/marmelad på. SUPERGOTT!

LYCKA TILL!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0