En riktig fejk, som faktiskt känns rätt äkta.

Om en vecka strosar jag runt i London! Då åker jag och fem fina flickor på en shopping-, mat-, njut- och stroshelg! Det ska bli otroligt härligt att komma iväg och att få sällskap av fina vänner... Ja det är pricken över i:t. Jag vill fortfarande gärna ha London-tips! Restauranger, butiker, café, sevärdheter, områden, pubar... Ge mig tips!!

Men nu lämnar vi Londonsnacket och går över till annat... :)

Jag älskar verkligen mat! Det kanske du vet eller i alla fall har märkt? Om jag hade haft mer tid så hade jag experimenterar mer än vad jag gör idag. Jag har velat laga mycket, mycket mer mat än vad jag gör. Tyvärr kan jag ju inte klona mig eller skapa fler timmar på dygnet så jag får snällt hålla tillgodo med den matlagning som jag hinner mer.

Jag är utan tvekan en efterrättsperson. Om jag ska äta tvårätters äter jag mycket hellre en god efterrätt än en förrätt. Ibland så "råkar" min sked helt plötsligt hamna i middagssällskapets efterrätt för en provsmakning. Såklart efter att jag har frågat om lov! Jag attackerar inte andra människors mat bara sådär!

Vad gäller efterrätter så äter jag faktiskt det mesta - glass, kakor, tårtor, sorbet, choklad, vanilj, paj, frukt, bär... Ja, det mesta! Mina fyra favoritefterrätter är:

* Chokladmousse

* Pannacotta med limemarinerade bär

* Frusen, vit chokladcheesecake med balsamvinägermarinerade björnbär
* Creme Brûle

Oj, så gott! Men det är ju inte så att jag kan äta efterrätt var och varannan dag! Speciellt inte favoriterna som innehåller massa VISPGRÄDDE! Då är det bra att hitta lite nyttigare varianter på sina favoritdesserter. På så sätt så känns det liiiite bättre att äta dem lite oftare. 

För ett par helger sen bjöd jag på en sagolikt god fejkad chokladmousse med smak av apelsin. Den är riktigt god och alla jag har bjudit den på har älskat den! Trots att den inte innehåller någon grädde alls. :) Hoppas att den ska smaka!


FEJKCHOKLADMOUSSE
4 portioner

1 burk Kesella (naturell!)

ca 120 g mörk choklad

rivet skal från ½ - 1 apelsin


lite riven vit choklad och bär till garnering
 

Såhär gör du

Smält chokladen i micron eller över vattenbad. Se till att den inte bränns. Häll Kesellan i en bunke och rör försiktigt i chokladen, lite i taget. Avsluta med att blanda i rivet ska från citron och lite saft från apelsinen. Smaka av och känn om du vill ha mer choklad- och/eller apelsinsmak.

Häll upp Kesellasmeten i glas, små formar eller hur du nu vill servera dem. Ställ in i kylen och låt stå där i någon timme så att den får kallna och sätta sig.

Riv över lite vit choklad och servera med bär.

SMAKLIG EFTERRÄTT!


  


Kommentarer
Postat av: mamma

Det ser så gott ut ! Den är ju så fantastiskt god den fejkade chokladmoussen !

Får väl svänga ihop en dessert i morgon kväll kanske !

2010-04-30 @ 13:47:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0