Myssmurfen + Solveig = SANT

Har du lite svårt att få igång din surdeg ordentligt? Kanske har du som jag ingen sådär varm och gosig plats där han/hon trivs riktigt bra? Då ska du få ett tips av mig som är värt att testa.

Jag har, som du kanske har läst, satt vetesurdegen Solveig som imorgon ska bakas ut till ett förhoppningsvis smaskigt bröd. Men i morse kände jag att tusan vad långsamt det gåt den här gången! Hon kommer liksom inte igång. Då fick jag en idé! Myssmurfen!

Vem är då Myssmurfen undrar du kanske? Det är min blåa värmekudde som jag använde mig av i vintras när mitt sovrum var kallt som ett kylskåp. Så jag fyllde Myssmurfen med varmt vatten och ställde honom alldeles intill Solveig.

Nu när jag kom hem... Herregud där hade det hänt saker! Det hade bubblat till ordentligt och när jag matade Solveig så bubblade det när mjölvattnet träffade ytan. Myssmurfen kommer att användas flitigt i fortsättningen!

Så mitt tips till dig är alltså att ställa en värmekudde eller en vetekudde intill surdegsskålen. För mig satte det igång surdegen lite extra.

Bara att hoppas att Solveig ger ett gott bröd imorgon!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0