Den sagolika soppan som gryta

I förrgår lagade jag en underbar kycklingsoppa som jag mer eller mindre blev förälskad i. Två av portionerna ligger i matlådor i frysen och väntar på mig. Men för att inte skapa en knasig dille på soppan och på så sätt föräta mig på den så tänker jag vänta någon vecka tills jag lagar den igen. Jag förbjuder mig själv att laga den. Undrar hur det ska gå!

Jag har såklart hittat ett kryphål i mitt förbud! *hihi* För ikväll lagade jag en gryta som var lite inspirerad av den himmelska soppan, men jag bytte ut några av ingredienserna och minskade mängden vätska och lite sådär. Och oj sicken lyckad gryta! *mums* Testa den gärna!


SAGOLIKA GRYTAN

4 portioner

ca 400 g kycklingfilé

1 st röd paprika

1 st gul lök

1 st äpple (jag använde granny smith)

3 stavar stjälkselleri

 

3-4 msk curry (jag använder en stark variant)

500 g passerade tomater
1,5 dl kokosmjölk light (eller vanlig)
1,5 grönsaksbuljongtärning
ev lite vatten
salt och peppar
en nypa socker
persilja

fullkornscouscous kokad enligt anvisningen på paketet. Jag kokar min med en bit buljong


Såhär gör du

Strimla kycklingfilén och fräs den i lite smör i en stekpanna. Kärna ur och tärna paprikan, hacka löken. strimla äpplet och dela sellerin i mindre bitar. Låt grönsakerna fräsa en stund med kycklingen och tillsätt curryn. Häll över tomaterna och lägg i buljongen. Låt puttra en liten stund och tillsätt sedan kokosmjölken. Späd eventuellt med lite vatten. Smaka av med salt och peppar och ev lite mer curry om det behövs. Toppa med hackad persilja och servera med couscous.
 

 

SMAKLIG SPIS!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0