Halvvägs till Amerika!

Jag sitter och pustar ut på soffan efter ett tungt skivstångspass. Usch vad jag har tappat styrka! Det måste jag göra något åt i höst och vinter. Därmed basta!

Efter träningen blev jag sjukt sugen på pannkakor! Det är inte ofta jag äter pannkakor, men när jag väl blir sugen... Ja, då blir jag SUUUGEN! Så pannkakor fick det bli och de har jag ätit nu.

Jag hittade receptet på pannkakor.se. Det blev amerikanska pannkakor idag, men jag tyckte att de var lite halvamerikanska. För min del hade de gärna kunnat få växa sig tjockare, menmen. De var goda ändå!! Här är receptet.

AMERIKANSKA PANNKAKOR
10 - 12 st

2 ½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
½ tsk salt
1 msk socker
2 ½ dl mjölk
2 msk smält smör + smör till stekning (och ja... Det blir godare med riktigt smör!)
1 ägg

Såhär gör du
Blanda ihop alla de torra ingredienserna i en bunke. Se till att bakpulvret har blandats ordentligt med mjölet. Vispa i mjölken, följt av smöret och till sist ägget. Rör ihop till en jämn smet. Låt stå en liten stund så att smeten får svälla lite.

Stek pannkakorna i lite smör i en stekpanna. När du ser bubblor på översidan på pannkakan är den dags att vända.

Servera pannkakorna direkt! Gärna med lite rårörda bär eller sylt. Även lite sirap eller lönnsirap är gott att ha på.





SMAKLIG MÅLTID!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0