Ibland undrar jag om jag är normal

För är det verkligen normalt att kl 00.00 få för sig att man ska sätta en fördeg? Nja... Kanske inte, men idag fick det bli så!

Min fördeg ska användas till lite brödbak imorgon. Vad det ska bli avslöjar jag inte... :) Det receptet får du på söndag. Om du skulle vilja göra mitt recept på söndag så är det en bra idé att du gör din fördeg imorgon någon gång så att den är klar när du ska sätta igång och baka på söndag. För det förutsätter jag att du gör. :)

Här är ingredienserna till min fördeg...

FÖRDEG INFÖR BRÖDBAK
15 g jäst
5 dl kallt vatten
800 g vetemjöl special

Såhär gör du
Smula ner jästen i en bunke och häll över det kalla vattnet. Rör med en slev så att jästen löser sig i vattnet. Häll i mjölet och arbeta ihop till en seg och elastisk deg. Täck bunken med plast och sätt in i kylen över natten.





Japp... Där har du min fördeg som just nu stå i kylen. Imorgon efter jobbet ska det bakas bröd.

Nu måste jag sova för jag har en hel del att styra med både innan och efter jobbet. Vet inte riktigt hur jag ska hinna, men det löser sig! :)

Godnatt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0