Gott nytt. Sjukt gott nytt.

Förra året vid den här tiden var jag hos mamma och pappa i Ulricehamn och var sjuk. Jag bodde i min pyjamas nästan hela dagen och satt uppkrupen under en filt och åt oxfilé. Vid tolvslaget stod jag dubbelvikt i en snöhög och hostade. Då lovade jag mig själv att nästa år... Ja då ska jag bannemej fira nyår.

Vad händer? Jo, jag bli sjuk även i år. Som tur är så är jag inte lika dålig som förra året. Då var jag sängliggande och orkade inte röra mig. I år är jag superförkyld, har sprängande huvudvärk och otroligt ont i bröstkorgen efter allt nysande. MEN! Jag kommer att orka fira nyår! Om än en lite lugnare sådan. En Ipren och sen är jag fit for fight! :)

Anledningen till att alla de där utlovade recepten inte har kommit ut här på bloggen är just sjukdomen. Jag har sånär som på orkat att jobba och sen har jag typ åkt hem och däckat. Men nu... Nu ska du få lite smarriga recept. Jag hade tänkt ge dig receptet på en god trerätters under veckan, men det får bli under nästa vecka. Då är det ju trettonhelgen och allt. Idag får du hålla tillgodo med en riktigt god senap! En senap med riktigt krut i så var beredd när du lägger den på korven, den överblivna julskinkan eller vad du nu kan tänkas ha din senap på.

Jag gör senap varje år och ger bort i julklapp. Det är nog... Jamen tredje eller fjärde året jag gör det. Innan om åren har jag gjort en god honungssenap, men i år var det dags för en förändring. Så jag gjorde en whiskysenap. Jisses så god den blev! Testa! Det är superenkelt och en jättetrevlig sak att ge bort. Kanske du ska svänga ihop den idag och ta med till värden/värdinnan ikväll? Garanterat en uppskattad klapp (om personen gillar senap vill säga). Här är receptet!


SUPERDUPERSTARK WHISKYSENAP

1 msk citronsaft
1 msk smakrik maltwhisky
1 dl ljus sirap
1 dl Colemans senapspulver
2 msk vispgrädde
2 krm salt

Såhär gör du
Värm sirap, whisky och citronsaften. Tillsätt senapspulver, grädde och salt i den ordningen. Häll i ordentligt rengjorda och kokade glasburkar och ställ svalt. Låt stå minst 5 dagar före servering.


TIPS! Du kan äta senapen innan det har gått 5 dagar också, men då har den inte utvecklat alla smaker än.

Tänk på att senapen är rätt så stark...





LYCKA TILL OCH GOTT NYTT ÅR!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0